Junibacken - Pippi foto: Ulf Huett

Debatt: Låt barnen sjunga ut – då lär de sig mer

Sång och musik får allt mindre plats i skolan trots dess betydelse för utveckling, lärande och välmående. Att införa mera musik är en utökning av lärarens pedagogiska verktygslåda. Det skriver Kungliga musikaliska akademien, Svensk scenkonst och Kungliga musikhögskolan i samband med Världsröstdagen.

Sverige är på många sätt ett musikaliskt mycket framgångsrikt land. Den svenska musikexporten inom olika genrer anses komma av tidiga satsningar på kommunala musikskolan, goda möjligheter till fritidsmusicerande samt goda språkkunskaper i engelska.

Andra delar är de mycket breda och framgångsrika körverksamheter som grundläggs i bland annat skolkörer och orkestrar där unga tidigt får chansen till ensemblespel och orkesterträning.

Men de insatser som byggde musikundret har också en annan ofta bortglömd betydelse, som kanske når ännu bredare än det som framförs på svenska scener och den svenska musik som hörs i inhemska och internationella radiokanaler och streamingtjänster. För även om det svenska musikundret är kulturellt, socialt och ekonomiskt viktigt för Sverige så vill vi i samband med att Världsröstdagen infaller den 7 april uppmärksamma sångens bredare betydelse för utveckling, lärande och välmående.

Läs debattartikeln i sin helhet här.