Digitalisering av scenkonsten en tillgänglighetsfråga

Idag presenterar Statens kulturråd på uppdrag av regeringen en utredning av hur scenkonsten med digitala hjälpmedel kan bli mer tillgänglig. Svensk Scenkonsts kartläggning av hur de samhällsägda scenkonstinstitutionerna i hela landet arbetar med digitalisering och hur det finansieras visar på ett stort intresse men finansiering och upphovsrättsliga regler utgör fortfarande hinder.

Svensk Scenkonsts kartläggning av de som jobbar eller planerar att jobba med digitalisering visar att

• 92 % ser tillgänglighet som främsta anledningen
  • 64 % ser digitalisering som ett verktyg för att uppnå sina mål
  • 28 % anger konstnärliga skäl som orsak till att arbeta med digitalisering
  • 20 % anger dokumentering och arkivering som orsak
Kartläggningen visar också att finansieringen sker med ordinarie medel (65 % av de svarande) och genom offentliga projektmedel (35 % av de svarande). Samfinansiering är ytterligare en finansieringsmodell (22 % av de svarande). Endast ett fåtal finansierar satsningarna genom andra externa medel och biljettintäkter är i dagsläget ingen större inkomstkälla.

– Tillgänglighet är den främsta orsaken till att de samhällsägda scenkonstinstitutionerna arbetar med digitalisering. Den kommersiella aspekten är underordnad och det är få som i dagsläget ser några möjligheter att få täckning för de ökade kostnader som detta innebär, säger Ulrika Holmgaard, VD på branschorganisationen Svensk Scenkonst.

Det största hindret enligt kartläggningen mot att inte arbeta med digitalisering är kostnaderna, 56 % anser att det är för dyrt. Såväl dyra upphovsrättsliga avtal som tekniska kostnader ger negativa konsekvenser.

Svensk Scenkonst har sedan 2012 ett avtal med Teaterförbundet som delvis underlättar för medlemsföretagen att sprida föreställningar digitalt. Nyligen skrevs ett avtal inom musikområdet med Symf och Musikerförbundet där man har kommit betydligt längre.

– Det viktigaste när man pratar om digitalisering är att förstå att alla scenkonstorganisationer har olika villkor och att vi skapar rätt förutsättningar som passar de olika verksamheterna. Vi gör det i kollektiv- och upphovsrättsliga avtal, ägare och politiker kan göra det genom att formulera uppdragen och ge de rätta ekonomiska förutsättningarna. avslutar Ulrika Holmgaard, Svensk Scenkonst.

För mer information kontakta:Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst tel 070 – 108 57 57

Svensk Scenkonst är branschorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen