Evenemang stärker Sveriges konkurrenskraft – nu presenteras ny statistik

Evenemang stärker Sveriges konkurrenskraft – nu presenteras ny statistik

Ny och utökad statistik som beskriver svensk evenemangssektors ekonomiska bidrag till Sverige och i antal arbetstillfällen presenteras den 8 februari på Folk och kultur i Eskilstuna.

- Vi är glada åt att nu kunna presentera färska siffror som visar evenemangens betydelse. Med projektet Evenemang i siffror har vi brutit ny mark i samarbetet mellan kulturen och idrotten. En robust statistik med relevanta nyckeltal är ett stöd i utvecklingen av evenemangssverige och ger kunskap om branschen som arbetsmarknad och näring, säger Mikael Brännvall, vd för Svensk Scenkonst.

Sveriges kultur, idrott och besöksnäring tog förra året för första gången fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring. Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet ”Evenemang i siffror”, Tillväxtverket är medfinansiär. Syftet har varit att utveckla metoder och generera en tillförlitlig, robust och samlad statistik över näringen. På Folk och kultur presenteras nu utökad och uppdaterad statistik.

Projektet Evenemang i siffror har tydligt visat på styrkan i att integrera kultur och idrott.

Tid, plats och medverkande
    Torsdag den 8 februari kl. 15.15–16.00
    Folk och Kultur, Munktellstaden, Eskilstuna, lokal Lokomotivet
    Medverkande: Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst, Caroline Ehrenkrona, analytiker Visita, Leif Johansson, fd koordinator, nuvarande konsult internationella evenemang Riksidrottsförbundet, Joppe Pihlgren, verksamhetsledare Svensk Live, Linda Take, Svenska Motionslopp och Stina Algotson, vd BFUF, moderator.

Livesändning: Seminariet sänds live på Youtube @svenskscenkonst
    Program: Information om seminariet uppdateras här.
    Arrangörer: BFUF och Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp och Visita

Om Evenemang i siffror

Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet att ta fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring – kultur, idrott och besöksnäring. Syftet är att stärka kunskapen om branschen och om hur den kan utvecklas, inte minst som underlag för prioriteringar och politiska beslut. Projektet Evenemang siffror finansieras av de medverkande organisationerna med stöd av Tillväxtverket.

Rapporten Evenemang i siffror 2024 kommer att publiceras den 15 maj 2024.