Inbjudan till presskonferens med anledning av ändrade pensionsregler för scenkonstbranschen

Svensk Scenkonst styrelse kommer imorgon, onsdag 18 november, att hålla ett extrainkallat styrelsemöte med anledning av Statens Pensionsverks beslut att fakturera vissa av Svensk Scenkonsts medlemsorganisationer pensionsavgifter som inklusive löneskatt kommer att uppgå till 50 miljoner kronor.

Styrelsen ska diskutera och fatta beslut om hur man ska hantera den uppkomna situationen, som är mycket allvarlig.

Svensk Scenkonst inbjuder till presskonferens direkt efter styrelsemötet för att presentera hur man kommer att agera i frågan och för att svara på frågor.

Tid:
Presskonferens kl. 13.00 ca 20 min därefter finns möjlighet till enskilda intervjuer.

Var:
Svensk Scenkonst, Birger Jarlsgatan 39 1tr, Stockholm (Portkod 9514)

Närvarande:
Ingrid Dahlberg, styrelseordförande
Sture Carlsson, förbundsdirektör
Åsa Hollmén, förhandlingschef
Göran Kåver, vice ordförande och länsmusikchef Musik i Uppland
samt representanter från styrelsen

Anmälan görs till:
Åsa Olander, assistent, tel 08-440 83 84, eller till e-postasa.olander@svenskscenkonst.se

Frågor och mer information:
Helena Faxgård, kommunikationschef, tel 08-440 83 73, helena.faxgard@svenskscenkonst.se

Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare inom musik, dans och teater. Vi representerar drygt 100 av Sveriges företag och organisationer inom scenkonstområdet. Dansteatrar, musikteatrar, scener med klassisk talteater, scener med experimentell repertoar, länsmusik och symfoniorkestrar finns bland våra medlemmar. Våra medlemsorganisationer innefattar verksamheter i såväl statlig, regional, kommunal som privat regi. De anslutna företagen och organisationerna har cirka 6000 personer anställda.