Kultur i Almedalen samlar de viktigaste kulturpolitiska samtalen under Almedalsveckan

Den 28 juni invigs Kultur i Almedalen 2023 – tre dagar av kulturpolitiska samtal med över 20 seminarier och 80 medverkande politiker, bransch- och myndighetsföreträdare. Programmet invigs av kulturminister Parisa Liljestrand.

Kultur i Almedalen 28-30 juni bjuder på ett brett program kring ämnen som är starkt kopplade till andra samhällssektorer såsom säkerhet, krisberedskap, näringsliv, skola, teknik och arbetsmarknadens trygghetssystem. Vilken roll i totalförsvaret har kulturens aktörer och verksamheter? Vilken betydelse har de för krisberedskapen? Hur bidrar evenemangssektorn till Sveriges ekonomi? Och är kulturstaden framtidens stad? Det är några av frågorna som diskuteras under årets Kultur i Almedalen.

Bland de medverkande finns såväl förtroendevalda som företrädare för myndigheter, organisationer, privata aktörer och ideella krafter. Bland dessa finns bland andra Gunvor Kronman, VD Hanaholmen - Kulturcentrum för Sverige och Finland, Mika Romanus, direktör Konstnärsnämnden, Toby Dennett, Strategic Development Manager, The Arts Council in Ireland, Jonas Siljhammar, VD Visita, Mats Svegfors, regeringens särskilda utredare, Fredrik Lindgren, VD Kungliga Operan och Susanne Thedéen, överantikvarie Riksantikvarieämbetet.

Exempel på programpunkter:

• En stark kultur är ryggraden i ett lands försvar och krisberedskap
• Museicred – det handlar om förtroende
• Livepodd med SR:s Det politiska spelet
• Hur ska politiken försvara den konstnärliga friheten?
• AI, kulturskaparnas villkor och upphovsrätten
• Kulturpolitiken efter kultursamverkansutredningens betänkande
• Medierna och Natobevakningen

Livesändningar och direktrapporter
Alla programpunkter direktsänds via Kultur i Almedalens Youtube-kanal samt på Almedalsveckan Play. Uppdateringar och nyheter om Kultur i Almedalen sker på Twitter via #kultalm23 och #kulturialmedalen samt på Instagram och Facebook. Samtliga programpunkter finns på Kultur i Almedalens webbplats kulturialmedalen.se.

Medverkande arrangörer under Kultur i Almedalen 2023
ASSITEJ Sverige, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond/BFUF, Bildkonst Sverige, Fackförbundet Scen & Film, Folkoperan, Föreningen Svenska Tonsättare, Försvarsmusiken, Gotlands Museum, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, Högskolan Dalarna, KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd), Koalition för kulturdebatt/Arena Idé, Konstnärernas Riksorganisation (KRO), Konstnärsnämnden, Kultursamverkansutredningen, Kungl. Musikhögskolan, Kungliga Musikaliska Akademien, Kungliga Operan, Länsmuseernas samarbetsråd, Länsteatern på Gotland, Riksförbundet Sveriges Museer, Sensus, Svensk Live, Svensk Scenkonst, Svenska Journalistförbundet, Svenska Tecknare, Sveriges Radio, UTOM/Unga tankar om musik.

Bakom Kultur i Almedalen står bransch- och arbetsgivarorganisationerna Svensk Scenkonst och Sveriges Museer, i samverkan med Länsteatern på Gotland och Gotlands Museum. Under tre dagar skapar forumet utrymme för diskussioner och samtal om aktuella rapporter, utredningar och trender med betydelse för kulturlivet. Tillsammans med medverkande kulturmyndigheter, forskningsinstanser, intresseorganisationer och fackförbund representerar Kultur i Almedalen många av de svenska kulturinstitutionerna och det fria kulturlivet.