Landets orkestrar riskerar förlamande skattesmäll

Landets orkestrar riskerar förlamande skattesmäll

Skatteverket föreslår att kostnadsavdraget som arbetsgivare gör för musiker och sångare ska ändras. Förslaget innebär ökade skattekostnader på mer än 40 miljoner kronor för landets tio största orkester- och operaarbetsgivare, pengar som behövs för redan planerad verksamhet. Förslaget är också förödande för Sveriges länsmusikorganisationer, som redan har små marginaler. Svensk Scenkonst ger i sitt yttrande Skatteverket bakläxa då man saknar en bredare analys och konsekvensbeskrivning. (Sveriges Radios Symfoniorkester 2013 Daniel Harding fotograf Stina Gullander)

Skatteverket föreslår att den regel som sedan 1980-talet tillåtit schablonavdrag vid beräkning av arbetsgivaravgifter ska förändras. Skatteverkets förslag bygger på revisioner vid två större operahus och att modellen inte fyller sitt syfte längre. Förslaget innebär att endast avdrag ska göras för korttidsanställda musiker och att man därutöver ska ansöka om individuell prövning.

Förslaget omfattar ett stort antal musikorganisationer med skilda verksamheter, men där Skatteverket endast utgått från revisionen hos två med operaverksamhet. Remisstiden har varit väldigt kort, och Skatteverket föreslår att förändringarna ska genomföras redan vid årsskiftet.

– Skatteverket har inte analyserat sitt förslag tillräckligt. Det vore oansvarigt av en statlig myndighet att stjälpa en bransch som har ett tydligt samhällsuppdrag utan att förankra det bättre. Jag förväntar mig att Skatteverket tar till sig av kritiken istället för att, mot remissinstansernas enade synpunkter, fullfölja förslaget, säger Ulrika Holmgaard, VD på Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst anser att:

• Skatteverkets underlag är alltför grunt för att använda som analys- och beslutsunderlag.
  • Skatteverkets förslag får stora negativa ekonomiska konsekvenser för kultursektorn. Personalkostnaderna är i många fall 70 % till 80 % av kostnaderna i en musikverksamhet, där planeringen sker många år i förväg.
  • Modellen med individuella avdrag samtidigt som budgetarbetet sker långt tidigare är inte branschanpassad.
  • Förslaget slår orättvist mot olika organisationer, beroende på hur stor andel korttidsanställda musiker organisationen har.
  • Skatteverkets tidplan att genomföra förslaget från årsskiftet innebär stora verksamhetsproblem för samtliga arbetsgivare som omfattas av förändringarna.

Svensk Scenkonst anser att Skatteverket ska skjuta fram beslutet och göra en bredare analys där fler olika verksamheter vägs in. En så genomgripande förändring behöver förankras minst 3 år i förväg, då verksamheterna måste ges rimliga förutsättningar att föra en dialog med ägare eller förändra sin verksamhet utifrån de nya förutsättningarna. En konsekvensanalys bör också göras och förankras på Kulturdepartementet och andra anslagsgivande myndigheter.

Ulrika Holmgaard, VD tel 070-108 57 57
Henrik Stålspets, biträdande förhandlingschef, tel 070-848 32 82