Mikael Brännvall. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

​Mikael Brännvall ny VD för Svensk Scenkonst

Styrelsen för Svensk Scenkonst har utsett Mikael Brännvall till ny VD för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst. Brännvall kommer närmast från en tjänst som vice VD på Kungliga Dramatiska teatern. Brännvall tillträder tjänsten 1 april 2017.

- Det är en stor glädje att efter en gedigen rekryteringsprocess kunna välkomna en så erfaren och respekterad person som Mikael Brännvall till rollen som VD för Svensk Scenkonst. Mikaels stora kunskap och erfarenhet om branschen och dess arbetsgivarfrågor kommer på ett betydande sätt utveckla och skapa goda förutsättningar för en professionell scenkonst över hela landet. Mikaels förhandlingsvana och stora kompetens kommer vara en betydande tillgång i kommande avtalsrörelser och för att vi ska kunna ta oss an de utmaningar branschen står inför, kommenterar Stefan Forsberg, ordförande för styrelsen.

- Jag är mycket glad att ha fått frågan att som VD leda Svensk Scenkonst och dess kompetenta medarbetare. Som bransch- och arbetsgivarorganisation ska vi ge medlemmarna de bästa förutsättningarna för att vara professionella arbetsgivare. Den uppgiften vill jag fortsatt utveckla och stärka, i nära samarbete med både medlemmar och våra motparter, kommenterar Mikael Brännvall, tillträdande VD för Svensk Scenkonst.

Mikael Brännvall har varit vice VD på Dramaten sedan 2009 och innan dess mångårig personalchef i samma bolag och har dessutom arbetat med HR-frågor inom Försvarsmakten. Brännvall är idag styrelseledamot i Svensk Scenkonst, i Trygghetsrådet TRS, suppleant i Stiftelsen Ingmar Bergman och ledamot av Kungl. Örlogsmannasällskapet. Brännvall har en Juris kandidatexamen från Uppsala universitet och är örlogskapten i flottans reserv.