Regeringen tar bort publiktaken den 29 september

Regeringen tar bort publiktaken den 29 september

Tisdagen den 7 september meddelade regeringen under en pressträff med socialminister Lena Hallengren (S), kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson att publiktaken planeras att tas bort den 29 september.

Deltagartaken vid allmänna sammankomster tas bort, liksom krav på avstånd mellan sällskap.

Vidare överväger regeringen att vaccinationsbevis ska kunna användas för exempelvis de allra största arenaarrangemangen. Frågan om Vaccinintyg ska först ut på remiss och är tänkt att bara användas om FHM bedömer att det är nödvändigt.

- Svensk Scenkonst välkomnar att regeringen lättar på restriktionerna och det är glädjande att scenkonsten åter kan öppna för fulla salonger i slutet av september. Men krisen är inte över för våra medlemmar som arbetar med lång framförhållning. Det kommer att behövas fortsatta stöd innan verksamheterna, inte minst de privata har återtagit sin fulla kapacitet, säger Mikael Brännvall, vd, Svensk Scenkonst.