Scenkonstbranschen kräver besked i pensionsfrågan

I de pågående budgetförhandlingarna behandlas nu återigen den segdragna frågan om scenkonstnärernas pensioner. Enligt Svensk Scenkonsts källor har regeringen hittills inte kunnat enas om hur frågan skall hanteras, ett scenario som riskerar att få allvarliga kulturpolitiska konsekvenser. Nu riktar branschorganisationen Svensk Scenkonst allvarlig kritik mot regeringen för hanteringen av frågan.

En statlig utredning presenterade för flera år sedan en lösning för hur man ska hantera scenkonstnärernas pensioner. Avsaknaden av beslut i frågan har i flera år dränerat scenkonstinstitutionernas ekonomi och verksamhet på resurser i form av skyhöga och helt oförutsebara pensionskostnader samtidigt som det ekonomiska läget i stort inneburit kraftiga neddragningar

– Regeringens totala handlingsförlamning i denna kulturpolitiskt helt avgörande fråga kan inte längre accepteras. Problemet försvinner inte bara för att man blundar. Det kommer istället att accelerera och hämma allt utvecklingsarbete, säger Svensk Scenkonsts förbundsdirektör Sture Carlsson i en kommentar.

Dagens system är omodernt och kostsamt. Branschen förväntade sig därför besked redan i förra årets budget om förändringar. Men i dagsläget tyder alltså det mesta på att beskeden uteblir än en gång. Konsekvenserna riskerar bli förödande för scenkonstens fortsatta utveckling:

1. Regeringens stora kulturpolitiska reform - införandet av samverkansmodellen - kommer att försvåras kraftigt. Regionerna kommer inte acceptera att de pensionskostnader staten hittills svarat för vältras över på regionerna.
  2. Den konstnärliga utvecklingen och nivån på samtliga opera- och dansinstitutioner kommer att sänkas långt under vad publiken har rätt att kräva. Institutionerna tvingas dra ner på antalet produktioner när en allt större andel av resurserna går åt till att betala pensionspremier. Nästan 40 procent av Cullbergbalettens personalkostnader utgörs till exempel idag av pensionspremier. Mycket av det som inbetalas kommer aldrig någon till del utan hamnar i det ”svarta hålet”.
  3. En hel generation unga, duktiga sångare och dansare kommer inte att få tillträde till våra scener eftersom tjänsterna blockeras av äldre artister som utnyttjar sin rätt att stanna till 67 års ålder.

– Vi måste nu få besked vad som ska ske. Vill regeringen genomföra det utredningsförslag som legat på bordet i snart två år eller har man andra planer?  Oavsett vilket måste scenkonstbranschen få ett svar så vi kan planera för framtiden. Det absolut värsta som kan inträffa nu är ännu ett ”icke-besked”, avslutar Sture Carlsson.

Förbundsdirektör Sture Carlsson 070-577 86 21
Förhandlingschef Åsa Hollmén 070-848 28 88