Svensk Scenkonst i Almedalen 4 till 6 juli

Ska du till Visby under almedalsveckan? För tredje året i rad arrangerar Svensk Scenkonst, branschorganisation för arbetsgivare inom musik, dans och teater, seminarier och debatter på länsteatern i Visby. Kulturens betydelse för tillväxt, maktförskjutningens konsekvenser inom regional kulturpolitik och nationalscenernas roll är några av de frågor vi tänker diskutera. Vi hoppas att du vill delta i samtalet!

Måndag 4 juli kl. 09:30 - 10:30
Kultur som tillväxtfaktor
I takt med en ökad insikt om att arbete och tillväxt idag följer människor har stadens förmåga att attrahera blivit allt viktigare. Ingenting säger så mycket om en stad som de människor som lever sina liv där. Vilka de är, deras vanor och attityder utgör stadens själ och puls. Men inte nog med det, det är absolut avgörande för stadens förutsättningar att konkurrera med andra städer om den bästa kompetensen och de mest kreativa innovationerna. Vilken roll kulturvanor och utbud spelar för stadens attraktivitet står i fokus i rapporten ”Kulturen och staden” som ingår i ett forskningssamarbete mellan HUI Research och Fastighetsägarna.

Medverkande:
Rudolf Antoni, utredare och biträdande näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna
Tommy Wahlgren, Ordförande för Länsteaterns vänner på Gotland
Sture Carlsson, Förbundsdirektör Svensk Scenkonst
Susan Bolgar, strategisk rådgivare på Kultur och Näringsliv

Tisdag 5 juli kl. 11:15 - 12:45
Makförskjutningen inom den regionala kulturpolitiken som en konsekvens av förändrad nationell kulturpolitik och vad det ger för konsekvenser för kommunala och regionala kulturinstitutioner
Staten har under många år haft en direkt dialog med de regionala kulturinstitutioner som får statliga anslag genom Kulturrådet. I och med genomförandet av den s.k. "Samverkansmodellen" sker en maktförskjutning, där samtalen om institutionernas uppdrag på nationell nivå istället sker mellan regionala politiker och tjänstemän och staten. Vad innebär denna förskjutning för institutionerna och för den nationella kulturpolitiken? Hur påverkar det verksamhetens innehåll och långsiktiga utveckling? Kan vi redan idag se några konsekvenser

Helena Wessman, VD, Göteborgs Symfoniker AB
Björn Jansson, Ordförande, GotlandsMusiken Regionfullmäktige på Gotland
Gösta Bergenheim, regionstyrelsens ordförande Region Halland
Philip Johnsson, Ordförande, Värmlands museum och Wermland Opera
Anki Dahlin, Museichef, Kulturen
Johan Bengt-Påhlsson, kulturaktivist och debattör

Samtalet leds av Thord Eriksson, journalist.

Arrangeras i samarbete med Riksförbundet Sveriges museer

Onsdag 6 juli 13.15-14.45
Nationalinstitutionerna i framtiden
Kungliga operan och Kungliga Dramatiska Teatern har regeringens uppdrag att vara ”ledande” inom respektive konstform. Hur tidsenligt är det idag? Förra året fick båda scenerna i uppdrag av regeringen att pröva sina nuvarande nationalscensuppdrag och har under våren presenterat var sin rapport.

Marie-Louise Ekman från Kungliga Dramatiska Teatern och Birgitta Svendén från Kungliga Operan kommer att inleda seminariet med att utifrån rapporterna presentera sin syn på vad ett nationalscensuppdrag skulle kunna vara i framtiden. Vad är det rimligt att kräva av nationalinstitutionerna idag med tanke på de resurser de har (eller borde ha) och på relationen till dagens och morgondagens scenkonstliv i hela landet? Därefter följer ett samtal med en panel och med publiken.

Marie-Louise Ekman, VD och teaterchef Kungliga Dramatiska Teatern AB
Birgitta Svendén, VD och operachef Kungliga Operan AB
Sture Carlsson, förbundsdirektör Svensk Scenkonst
Kerstin Brunnberg, journalist
Olle Jansson, f.d. rektor på Teaterhögskolan i Stockholm

Hela programmet presenteras på www.svenskscenkonst.se/almedalen

"Kultur i Almedalen 2011" är ett initiativ från Svensk Scenkonst. På Länsteatern i Visby möts ett stort antal aktörer för att diskutera kultur, kulturpolitik och frågor där kulturen kan spela roll. Pågår måndag 4 juli till onsdag 6 juli.

Medverkande organisationer är Svensk Scenkonst, Riksförbundet Sveriges Museer, Kulturskaparna, Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Kultur och Näringsliv, Riksteatern, Röda Korset, Svenska Filminstitutet, Länsteatrarna i Sverige, Lärarförbundet

Följ oss på Facebook!

Mer information:
Carin Wiberg, projektledare, tel 08-440 83 75 carin.wiberg@svenskscenkonst.se
Helena Faxgård, kommunikationschef, tel 08-440 83 73 helena.faxgard@svenskscenkonst.se