Svensk Scenkonst kommenterar att starten för Statens musikverk flyttas fram

Regeringen har idag beslutat flytta fram starten av Statens musikverk till den 1 maj 2011. Så här kommenterar Sture Carlsson, förbundsdirektör för Svensk Scenkonst, branschorganisation för landets musik-, dans- och teaterföretag, beslutet:

– Det är bra att regeringen lyssnat på den kritik som framförts. Det har visat sig att de invändningar som många remissinstanser inklusive Svensk Scenkonst haft mot att knyta den nya organisationen till Musiksamlingarna är befogad. Min förhoppning är nu att regeringen tar konsekvenserna av det inträffade och ser över upplägget i grunden. Vår hållning är att det ska vara en så fristående organisation som möjligt med stark anknytning till musiklivet.

Sture Carlsson, förbundsdirektör 070-5778621
Helena Faxgård, kommunikationschef 070-9463970