ATG Hästklinikerna övergår till hästkliniker i ny regi

ATG Hästklinikerna AB har beslutat att sälja all klinikverksamhet som bedrivs på 22 platser i landet. Försäljningen skall inledas under våren 2011 och beräknas ta cirka ett år. Hästklinikernas personal kommer att beredas företräde som köpare.

Idag efterfrågar hästägarna lokal, personlig, individualiserad vård och väljer den veterinär som de känner mest förtroende för.

– Veterinärvården blir bäst när den drivs lokalt, med de speciella förutsättningar som finns vid varje klinik och hos de kunder man behandlar. Genom försäljningen hoppas vi att hästsjukvården kan lyftas ytterligare och bli ännu bättre än idag. För att säkerställa att klinikerna lever kvar på de platser de finns idag kommer ATG initialt att behålla  fastigheterna och större investeringar och hyra ut lokalerna till varje klinik, säger ATG Hästklinikernas ordförande Hans Ljungkvist.

När ATG startade klinikverksamheten på 80-talet var målet att bygga upp en god  hästsjukvård i hela landet. Vid denna tid fanns en stor brist på både hästkliniker och hästutbildade veterinärer, framförallt i vissa regioner. Genom att bygga en rikstäckande organisation, som också skulle bromsa prisutvecklingen, garanterades bra hästsjukvård över hela landet. Utbildning av hästveterinärer anordnades dessutom i speciella program.

En annorlunda bild

Idag, 30 år senare, ser bilden annorlunda ut. En väl fungerande veterinär marknad har vuxit fram inom hästsektorn, som utgörs av ATGs egna kliniker men i hög grad också av flera andra aktörer. Hästsjukvården finns idag över hela landet och med ett ökande utbud av kliniker och ambulerande hästpraktiker. ATG Hästklinikerna har inte heller längre rollen som prispressare, utan arbetar helt på marknadsmässiga villkor.

ATG har nu valt att lämna över stafettpinnen och ledningen av klinikerna till de som gör det bäst. Verksamheten på varje klinik kommer därför att överlåtas till ny ägare, och i första hand erbjudas veterinärerna och övrig personal på klinikerna.

– Genom uppbyggnaden av klinikverksamheten har ATG säkerställt en väl fungerande hästsjukvård i hela landet och samtidigt varit pådrivande i utbildningen av hästveterinärer. Vi har lagt grunden och satt infrastrukturen på plats och det är vi stolta över. Särskilt det faktum att klinikerna, som från början i stort sett bara var till för trav- och galopphästar, nu erbjuder högkvalitativ hästsjukvård till alla hästar i hela landet, säger ATGs ordförande Mats Denninger.

Frågor besvaras av ATG Hästklinikernas VD Maria Lendau, tel 0707-13 01 45,

Svensk Travsport har till uppgift att leda, organisera och utveckla verksamheten inom sporten Svensk Travsport skall utfärda gemensamma regler och bestämmelser samt att företräda sporten gentemot staten och utlandet. Svensk Travsport  är också ett serviceorgan för sällskapen, aktiva och intresserade.