Svenskt Sigill når silvernivå i global referensstandard

I en utvärdering av Svenskt Sigills regler som genomförts av The Sustainable Agriculture Initiative Platform är Svenskt Sigill jämförbart med FSA 2.1 silvernivån. Detta är viktigt för internationella företag som är kunder till Svenskt Sigill.

The Sustainable Agriculture Initiative Platform ,SAI Platform, vill driva utvecklingen mot ett hållbart jordbruk med fokus på att skydda naturresurser, mänskliga rättigheter och djurvälfärd. Medlemmar i SAI Platform är stora multinationella företag som till exempel Kellogg’s, Starbucks, Nestlé, Nomad Foods och Orkla. De har tagit fram en global referensstandard för hållbart jordbruk som heter Farm Sustainability Assessment, FSA 2.1, som andra certifieringssystem och standarder kan jämföras mot. Svenskt Sigill i kombination med svensk lagstiftning har utvärderats mot FSA 2.1 och bedöms då ha silvernivå.

Svenskt Sigill når silvernivån genom att bland annat ha regler kring:

• Ökad biologisk mångfald
  • Effektiv användning av gödsel så att näringsämnen tas upp av växterna och inte läcker till vattendrag.
  • Ansvarsfull användning av växtskyddsmedel, bara när det är absolut nödvändigt för att skydda skörden och användning av andra växtskyddsmetoder i första hand.
  • En fungerande växtföljd, för att minska motståndskraften mot angrepp av skadedjur och sjukdomar.

– Det är viktigt för våra internationella kunder och för oss att kunna visa att Svenskt Sigill håller en global standard för vår certifiering. Givetvis är vi stolta och glada över silver för Svenskt Sigill och nu ska vi titta vidare på om våra tilläggsnivåer Arbetsvillkor och Klimatcertifiering kan uppnå guldnivå, säger Britt Rahm, vd på Sigill Kvalitetssystem.

För att uppnå guldnivå inom FSA skulle reglerna som ligger till grund för Svenskt Sigill behöva innehålla till exempel:

• Att tillhandhålla regelbundna läkarundersökningar av anställda.
  • Gården ska bidra aktivt till närliggande samhällen.
  • Fler åtgärder för att hushålla med bevattningsvatten.
  • Fler åtgärder för att minska risken för markpackning.

Svenskt Sigill är miljömärkningen för svensk mat och blommor. Märkningen tar ett helhetsgrepp på hållbarhetsfrågan. Dessutom ingår djuromsorg och livsmedelssäkerhet.

För mer information kontakta:
Britt Rahm, vd Sigill Kvalitetssystem 010-184 41 97 britt.rahm@sigill.se