Pressinbjudan: Frukostseminarium - release av boken "Mat & klimat"

Är det skillnad på ekologiska och klimatsmarta grönsaker? Är färsk importerad mat bättre än fryst närodlad? På ett frukostseminarium den 12 november presenterar meteorologen Pär Holmgren från SVT sin nya bok Mat & klimat på restaurang Fredsgatan 12 i Stockholm. Träffa även hans medförfattare Johanna Björklund och Susanne Johansson, ledande mat- och klimatforskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

PROGRAM

Dag 12 november 2008 Tid kl 08.00-09.00

Plats Restaurang Fredsgatan 12 (nära hotell Sheraton)

Paul Svensson från F12 serverar en klimatsmart frukost med närodlade grönsaker, rotfrukter och andra läckerheter.

Pär Holmgren, Johanna Björklund och Susanne Johansson berättarom boken Mat & klimat. Maten står för en tredjedel av vår klimatpåverkan. Om vi vill göra något åt klimatet är det enklast att börja med maten. Hur kan vi äta, handla och odla på ett sätt som är bättre för klimatet? Många av livsmedelsbranschens aktörer finns på plats.

Ställ frågor om mat och klimat till Sören Persson från Svenskt Sigill och Jan Eksvärd, miljöchef LRF.

O.S.A. SENAST 6 NOVEMBER TILL:

thomas.magnusson@medstromsbokforlag.se (tel. 08-411 33 71)

inger.soderholm@lrf.se (tel. 08-787 51 33)

ulrika.geber@cul.slu.se

Medströms Bokförlag i samarbete med SLU, CUL och LRF