Rivstart för nya IP Livsmedelsförädling

Den 1 november började IP Livsmedelsförädling - den nya standarden för produktsäkerhet - att gälla. Först ut med att certifiera sig blev Kullabygdens Musteri och Bodarpsgården.

Intresset för närproducerad och småskaligt förädlad mat växer. I takt med detta ökar också handelns intresse för att de mindre livsmedelsföretagen ska vara certifierade. Nu finns den godkända standarden IP Livsmedelsförädling som syftar till att underlätta för de lokala- och närproducerande livsmedelsföretagen. För mindre företag har det tidigare varit kostsamt och krångligt att införa de standarder som funnits (t.ex BRC och ISO 22000) då de varit anpassade för större livsmedelsindustrier. Reglerna i IP Livsmedelsförädling bygger främst på lagkrav inom livsmedelssäkerhet, hygien och spårbarhet. De revideras av oberoende certifieringsföretag.

- Vi hoppas och tror att IP Livsmedelsförädling kommer att hjälpa många småskaliga producenter att stå starkare på marknaden, säger Karin Lindow, Sigill Kvalitetssystem som har lett utvecklingsarbetet.
Det känns extra roligt att hela handeln står bakom systemet.

Certifieringssystemet har tagits fram av Sigill Kvalitetssystem. Handeln -ICA, Coop, Axfood och Bergendahls - och branschföreträdarehar varit med i utvecklingsarbetet.

Testrevisioner har gjorts på gårdsmejeri, musteri, bärförädling, styckningsföretag och slakteri.

IP Livsmedelsförädling kan också vara ett prisvärt alternativ för småskaliga producenter att Svenskt Sigill-märka sina produkter. Den som använder IP Sigill-certifierad råvara och certifierar sig enligt IP Livsmedelsförädling kan nuansöka om att få använda kvalitetsmärket Svenskt Sigill på sina produkter.

För mer information kontakta:

Karin Lindow
Sigill Kvalitetssystem AB