SATSNING PÅ HONUNG

Sigill Kvalitetssystem och Biodlarna (Sveriges Biodlares Riksförbund) gör gemensam satsning på svensk honung. Efterfrågan på svensk honung är stor men konkurrensen är stenhård gentemot en billigare importerad honung av varierande kvalitet.

Konsumenten svävar alltför ofta i okunskap om honungens ursprung och kvalitet samtidigt som svenska frukt- och grönsaksodlare hissar varningsflaggor för en kommande brist på naturliga pollinerare.

Därför har Biodlarna tillsammans med Sigill Kvalitetssystem beslutat att göra en nysatsning på kvalitetssäkrad honung och på märkningen Svenskt Sigill. Samarbetet ska leda till en ökad synlighet av svenskproducerad och certifierad honung som kan underlätta för konsumenten att göra ett bra val.

- Svenskt Sigill kompletterar Biodlarnas varumärke, den välkända slingan, som många av våra medlemmar använder idag, på ett mycket bra sätt. Samarbetet kommer att stärka saluföringen av svensk honung och ge våra medlemmar ett verkningsfullt verktyg, när handeln förväntas öka sina krav på certifiering. Förbundet ser fram mot ett givande samarbete, konstaterar Jonas Eriksson, förbundschef inom Biodlarna.

En offensiv kommunikationsplan för kommande år är på gång som kommer att betona vikten av biodlingens positiva sidor. Först och främst den goda, spännande produkt som honung är samt det breda spektrumet av smakupplevelser som honungen erbjuder. Dessutom kommer det ovärderliga arbete som bina gör för pollineringen i Sveriges alla odlingar att framhävas.

- En nysatsning på märkningen Svenskt Sigill tillsammans med Biodlarna är både glädjande och utmanande. Honung är en spännande produkt. Vi kommer jobba mycket med kommunikation kring samarbetet och vi skall bland annat spela in en film om biodling. Så innan bina går på vintervila planeras en casting för att besätta alla birollerna, säger Britt Rahm, vd Sigill Kvalitetssystem AB.

ÄPPELMARKNAD

Sista helgen i september (23/9–24/9) uppmärksammas Sveriges äpplen under högtidliga former, då det är dags för den årliga Äppelmarknaden i Kivik. Varje år besöker tiotusentals personer Äppelmarknaden i Kivik och i år sker det under lite extra pompa och ståt då Äppelmarknaden firar 30-årsjubileum.

Svenskt Sigill kommer att finnas på plats på under äppelmarknaden även i år. Denna gången tillsammans med Svenska Bin som bland annat kommer att anordna provsmakning av olika honungssorter. Ni kommer att ha möjlighet att diskutera certifieringar och trovärdiga märkningar i marknadens Kunskapstält.

Läs mer om Äppelmarknaden i Kivik här. http://www.appelmarknaden.se/