Asiatiska influenser präglar årets jul på Svenskt Tenn

Den femte november öppnar julen på Svenskt Tenn. I år är både utställning och julsortiment inspirerats av asiatiska element. Flera nylanseringar från Svenskt Tenn arkiv presenteras; en träljusstake, en glasassiett och mönstret Mirakel i en ny färgställning, samtliga formgivna av Josef Frank. Bland julnyheterna finner vi bland annat färgstarka julgranskulor formgivna av Kotone Utsunomiya och pappersblommor samt julgranshängen formgivna av Sofia Vusir Jansson.

Såväl Estrid Ericson som Josef Frank inspirerades av vad de på sin tid kallade Orienten. Estrid Ericsson samlade på föremål och konst från Asien, och de båda influerades av världsdelens natur och kultur liksom de asiatiska materialen och formspråket. Denna källa till inspiration går att identifiera i flera av de föremål och textila mönster som Josef Frank formgav.

– Oavsett om vi utvecklar nya produkter eller skapar en ny utställning så försöker vi alltid att koppla det vi gör idag till Svenskt Tenns historia. Till årets jul återlanserar vi en ny färgställning av Josef Franks mönster Mirakel som har influenser från Asien. Den japanska formgivaren Kotone har med sin karaktäristiska estetik formgivit handgjorda glaskulor. Formgivaren Sofia Vusir Jansson har skapat nya pappersblommor och vackra pappershängen tillverkade av tapet Eldblomma som också för tankarna till Asien, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig.

För två år sedan lanserades fantasifulla julgranskulor formgivna av Sam Wilde. Till årets jul har Sam formgivit mässingshängen i form av blommor. Det var 2018 som Svenskt Tenn upptäckte både Sam Wilde och Kotone Utsunomiya genom utställningen Ten Textile Talents där Svenskt Tenn bjöd in tio designstudenter från olika delar av världen för att skapa nutida tolkningar av Josef Franks klassiska formgivning. Med influenser från Europa, Nordamerika och Asien tog en ny spännande mönstervärld form i butiken.

– När jag formgav julkulorna i kollektionen ”Story of Flowers”, ville jag ge liv åt det textila mönster jag formgav för Svenskt Tenn 2018. Färgpaletten är sprungen ur Josef Franks ”Rox & Fix” ”Teheran” och ”Mirakel” – mönster som utstrålar en kraftfull energi. I flera av Josef Franks motiv upplever jag nästan att växterna konverserar med varandra, och jag fantiserar kring varje blommas unika historia, säger formgivaren Kotone Utsunomiya.

För ett år sedan formgav Sofia Vusir Jansson juldekorationer till Svenskt Tenn i form av handgjorda blommor av crepepapper. Årets blomma heter ”Vintervindla” där varje blad vikts för hand av Sofia själv med hjälp av pensionerade hantverkare och familjemedlemmar. Andra nyheter som presenteras i utställningen är en den lackade träljusstaken Tribun, formgiven av Gustaf Nordenskiöld och en rutig julduk formgiven av konstnären Evelina Kroon.

Från Svenskt Tenns arkiv lanseras tre produkter formgivna av Josef Frank. Ljusstaken Kula i grönt med en ljushållare i mässing är en av flera svarvade träljusstakar som finns i arkivet. Assietten Löv som redan finns i tenn lanseras nu i grönt glas. Slutligen nylanseras även mönstret Mirakel i en ny, mörkbrun färgsättning.

– Det är en ynnest att kunna besöka vårt eget arkiv för att söka efter ritningar, mönster eller sparade exemplar av historiska föremål för att leta efter föremål som vi kan ta upp i produktion och addera till sortimentet. På samma vis är det berikande att kunna lyfta fram nya, unga formgivartalanger från hela världen. Det är denna blandning av historisk och samtida formgivning som gör att ett Svenskt Tenn alltid känns nytt och inspirerande, avslutar Thommy Bindefeld.

Julen på Svenskt Tenn startar den femte november och kan upplevas i butiken och på webben. På kvällen den fjärde november sänds en digital visning av julutställningen. För öppettider och länk till den digitala visningen besök www.svenskttenn.com