Elefantmönstret lanseras i nya färger på tapet och textil

I dag på Estrid Ericsons födelsesdag lanserarSvenskt Tenn hennes omtyckta textil Elefant i grått. Nyligen kom också tapeten Elefant i svart.

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson hittade batiktyget från Belgiska Kongo som gav inspiration till mönstret med de små elefanterna på en marknad i Sydfrankrike. I slutet av 1930-talet trycktes Elefant för första gången, och kom att bli ett av Svenskt Tenns mest älskade textilmönster. När den nu kommer i grått finns det totalt nio färger att välja mellan.

Elefantmönstret trycktes för första gången på tapet så sent som 2013. Då fanns den i tre färgställningar – midnattsblå, elefantgrå och hallonröd – vilka nu kompletteras med en svart variant.

– Är det inte fantastiskt att Elefantmönstret som ritades för över 70 år sedan fortfarande känns lika aktuellt? Trots sin tidlöshet får det ett nytt uttryck när man ser det i svart eller grått jämfört med gult eller cerise och varje färg passar därför för olika ändamål, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Priser: tapet 750 kronor per rulle som räcker till fyra våder a 2,5 meter. Textil lin 900 kronor per meter, bomull 700 kronor per meter.

Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse. Se även www.svenskttenn.se.