Estrid Ericsons klassiska elefantmönster trycks på tapet

Ett av Svenskt Tenns mest älskade textilmönster, Elefant av Estrid Ericson, finns nu på tapet i tre olika färgställningar med vita elefanter mot midnattsblå, elefantgrå och hallonröd botten.

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson reste mycket, och tog med sig idéer hem. På en marknad i Sydfrankrike hittade hon batiktyget från Belgiska Kongo som gav inspiration till mönstret med de små elefanterna. Vid slutet av 1930-talet trycktes Elefant för första gången på textil. Nu trycks mönstret för första gången på tapet.

Alla Svenskt Tenns tapeter tillverkas i Sverige på icke klorblekt papper med vattenburna färger. Tapeterna är tvättbara och har en god ljushärdighet.

Elefanttapeten börjar säljas den 5 april. Pris: 750 kronor per rulle. Rullängden är anpassad till mönsterhöjden och räcker till fyra våder om 2,5 meter.

• tapet
  • tapetmönster
  • elefant

Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.