Hjo firar 600 år med en utställning om Estrid Ericson och Svenskt Tenn

Staden Hjo firar 600-årsjubileum 2013. I samband med jubileet uppmärksammas Estrid
Ericson, grundare till Svenskt Tenn, i en utställning i den skolan hon själv gick i som elev
och senare undervisade som teckningslärare vid
.

– Det är väldigt roligt att Estrid Ericson uppmärksammas. När hon grundade Svenskt Tenn 1924
var kvinnliga entreprenörer ovanliga. Hon värnade om kvalitet i både design, material och
hantverk, något som än i dag genomsyrar allt vi gör, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på
Svenskt Tenn.

Svenskt Tenn har lånat ut föremålen till utställningen, vilken bygger på en utställning som visades på Svenska Institutet i Paris 2011. I utställningen finns både Estrid Ericsons egen design och föremål formgivna av Josef Frank för Svenskt Tenn.

Den inredningsfilosofi som de utvecklade tillsammans var nyskapande och radikal på sin tid, men är i dag fortfarande lika aktuell. Svenskt Tenns inredningsarkitekter använder sig av den när de utför sina uppdrag i privata hem lika väl som ute på företag. Det handlar om att skapa personliga och trivsamma rum genom att blanda färger och former samt gammalt och nytt som man tycker om, istället för att följa några strikta regler om hur det ska vara.

Estrid Ericson drev framgångsrikt Svenskt Tenn vidare tills hon 85 år gammal sålde företaget till
Kjell och Märta Beijers Stiftelse som lovade att bevara det för framtiden. Det överskott som verksamheten genererar tillfaller stiftelsen, som årligen ger bidrag till vetenskaplig forskning samt till bevarandet av svenskt hantverk.

Utställningen invigs den 21 maj och pågår till och med den 29 september.

• inredningsarkitekter
  • kjell och märta beijers stiftelse