India Mahdavi kommer till Svenskt Tenn

I samband med Stockholm Design Week inviger Svenskt Tenn utställningen Frankly Yours - India Mahdavi. Utställningen är kurerad av den välrenommerade arkitekten och inredningsdesignern India Mahdavi som också formgivit två nya tennföremål exklusivt för butiken.

– Jag har alltid uppskattat Svenskt Tenn, inte bara för dess unika estetik. Jag älskar det faktum att Svenskt Tenn grundades av en kvinna, Estrid Ericson, redan 1924 och att det idag ägs av en stiftelse där vinsten går till forskning inom olika områden. Det är sympatiskt att både vara ett internationellt etablerat företag men samtidigt behålla den mänskliga skalan. Jag hoppas att mitt företag ska växa på samma vis, säger India Mahdavi, arkitekt och inredningsdesigner.

India Mahdavi är känd för att skapa uppseendeväckande rumsligheter med mycket färg och hon menar att kärleken till färger är sprungen ur hennes kosmopolitiska barndom. Hon föddes i Teheran och växte upp i Amerika, Tyskland och Frankrike. Under studierna fortsatte hon på det internationella spåret; från Paris École des Beaux-Arts till New York´s School of Visual Arts och Parsons School of Design, innan hon bosatte sig i Paris där hon år 2000 öppnade sin egen studio.

– Vi är mycket hedrade över samarbetet med India Mahdavi och uppskattar hennes strävan att skapa glädje i inredningar genom att använda sig av mycket färg. Den tanken påminner om vår egen historia. Josef Frank menade att färger och mönster påverkar människor positivt, säger Thommy Bindefeld, Senior Advisor på Svenskt Tenn.

I utställningen Frankly Yours, India Mahdavi är det Josef Franks mönster Vegetable Tree som står som huvudperson. Mönstret är en variant av det livsträdstemat som Josef Frank ofta använde sig av och som med glimten i ögat har stöpts om till ett grönsaksträd. Mönstret formgavs under Josef Franks år i New York, 1943-1945. India Mahdavi beskriver utställningskonceptet som en medveten ”överdrift” där mönstret dominerar rumsligheten, med tanken att bjuda besökaren på flera olika perspektiv av mönstret.

– Vegetable Tree handlar för mig om naturen i dess renaste form vilket jag tycker är relevant i den tidsanda som vi lever i. Jag älskar mönstrets detaljer där grönsakerna har fått rötter - det i sig skapar en poetisk dimension och jag tycker även att glädjen som jag själv ständigt eftersträvar i mina projekt är tydlig i Vegetable Tree, säger India Mahdavi.

I samband med öppnandet av utställningen Frankly Yours, India Mahdavi så lanseras även två tennföremål: en vas och en bricka där Mahdavi utvecklat ett par av sina tidigare signaturobjekt, ur den egna kollektionen Petits Objets, med inspiration från Svenskt Tenn.

Pressvisning

I samband med måndagens pressvisning kl 8:30 finns India Mahdavi på plats i butiken för att berätta om utställningen och svara på eventuella frågor. Osa till press@svenskttenn.se

• india mahdavi
  • vegetable tree