Nu börjar julen på Svenskt Tenn

Årets jul på Svenskt Tenn är fylld med hållbara nyheter och juldekorationer som presenteras i ett kurerat sammanhang tillsammans med julgåvor. Den internationella formgivaren Sophia Edstrand har skapat en kollektion broderade julgransdekorationer, smycken och nya önskningar till Önsketrädet. Andra nyheter lanseras också bland annat skohornet Adjö i design av Daniel Enoksson och manschettknappar i återvunnet silver, handgjorda av designduon Murky.

Samtliga juldekorationer är särskilt framtagna för Svenskt Tenn som varje år lanserar nya föremål med fokus att hålla över tid. Genom åren har en rad skickliga formgivare utifrån olika teman skapat juldekorationer likt delar i en helhet; bland andra Erika Pekkari samt Carina Seth Andersson och Jacob Solgren som tillsammans utvecklat Önsketrädet som varje år kan fyllas på med ”nya önskningar.” I år lanserar Svenskt Tenn broderade juldekorationer av Sophia Edstrand som tidigare formgivit smycken för butiken i samma teknik. Kollektionen består av hängen till julgranen, kransar, önskningar till Önsketrädet och en toppstjärna som handtillverkats i formgivarens studio i Jaipur, Indien.

– Att värna om kvalité och bevarandet av hantverksskicklighet är något som ingår i Svenskt Tenns arv oavsett var i världen kunskapen finns och den här typen av hantverk är något helt unikt som förmodligen bara kan göras i Jaipur, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig.

– Jag kommer från Sverige, bor i Japan och arbetar i Indien vilket avspeglar sig i mina produkter som är en mix av japanska influenser, indisk hantverkskonst och svensk kvalitet. Inspirationen har jag hämtat från de organiska formerna som utgör Josef Franks detaljrika mönster, säger Sophia Edstrand, formgivare.

Förutom juldekorationer och produkter för det dukade bordet lanseras en rad nyheter och förslag på julgåvor i butiken, så som Ängeln Hope formgiven av Lehna Edwall som för Svenskt Tenns skapat en egen variant i tenn som platsar på bordet eller i vitrinen. Den klassiska Vänskapsknuten kommer i uppdaterad tappning:

– I en tid då Europa var fyllt av konflikter, formgav Josef Frank Vänskapsknuten 1938 som en symbol för vänskap och fred. Ljusstaken har över åren blivit en ikon i Svenskt Tenns sortiment och under 2018 har vi gjort en noggrann genomgång av Josef Franks originalritning av Vänskapsknuten som nu återfått sin ursprungliga form från 1938, säger Thommy Bindefeld.

Julstämningen på Svenskt Tenn startar den 9 november och innefattar hela butiken och Tesalongen där gästerna kan värma sig med Afternoon Tea som smakar och doftar jul. För öppettider se hemsidan.

För mer information kontakta:
Elin Lervik, presschef Svenskt Tenn: 0760-12 88 00, elin.lervik@svenskttenn.se
Thommy Bindefeld, marknadschef Svenskt Tenn: 08-670 16 02, thommy.bindefeld@svenskttenn.se

• vänskapsknuten
  • ängel hope