Röhsska museet visar utställning om Estrid Ericson

Den 27 januari öppnar Röhsska museet i Göteborg utställningen Mistress of Modern om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Utställningen visades 2014 på Sven-Harrys Konstmuseum i Stockholm, där den blev konsthallens hittills mest välbesökta. Utställningen visas i samarbete med Svenskt Tenn och cureras av Karin Södergren och Cilla Ramnek. Den pågår till 1 mars.

– Det är väldigt roligt att det finns ett sådant stort intresse för Estrid Ericsons livsgärning och att utställningen som har blivit så uppskattad också visas i Göteborg, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Estrid Ericson föddes i Hjo 1894. Hon började sin karriär som teckningslärare. 1924 grundade hon Svenskt Tenn med en liten summa pengar som hon hade ärvt efter sin far. Tio år senare knöt hon Josef Frank till företaget, och tillsammans skapade de en inredningsstil som blev internationellt framgångsrik och som genomsyrar Svensk Tenns sortiment än idag.

Estrid Ericson var en pionjär för kvinnligt entreprenörskap inom designområdet och en av 1900-talets mest inflytelserika svenska miljöskapare. Hennes heminredningsideal präglas av en stor omsorg om detaljerna och hon blandade friskt nytt och gammalt och fyllde rummen med utvalda föremål från jordens alla hörn. Stilen väckte genklang internationellt. I samband med en utställning i USA 1939 kallade tidskriften House and Garden Estrid Ericson för Mistress of Modern – vilket också är namnet på Röhsska museets utställning.

Föremålen i utställningen kommer huvudsakligen från Svenskt Tenns arkiv och samlingar.

Svenskt Tenn är ett inredningsföretag med butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse, som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design. Se vidare www.svenskttenn.se.