Svenskt Tenn inleder jubileumsåret tillsammans med Fornasetti

2014 fyller Svenskt Tenn 90 år. Firandet pågår hela året med fokus på grundaren Estrid Ericson och inleds med en utställning som lyfter fram samarbetet med det italienska designföretaget Fornasetti.

Piero Fornasetti (1913-1988) var en italiensk målare, skulptör och designer som under sin karriär skapade över 13 000 produkter med ett formspråk som omedelbart känns igen. Han anses vara en av 1900-talets främsta kreativa talanger.

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och Piero Fornasetti var vänner och hyste stor ömsesidig respekt för varandras skapande. De inledde sitt samarbete redan år 1946 när Fornasetti producerade Stockholmstallriken, med en kartbild ritad av Josef Frank, åt Svenskt Tenn. Genom att inreda med kartor ville Estrid Ericson bjuda in världen i hemmet.

Svenskt Tenn har fortfarande ensamrätt till Fornasettis produkter i Sverige, undantaget textil och tapet.

I dag är det Pieros son, Barnaba Fornasettis, som för traditionen vidare. I företagets ateljé arbetar skickliga hantverkare med samma tekniker som användes när de allra första produkterna togs fram. Färg appliceras för hand med utgångspunkt i originalmönstren.

Utställningen pågår 4 februari-30 mars i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm.

• Kultur

• formgivare