Svenskt Tenn inviger julen med nya ljusstakar av Jakob Solgren

Den 14 november öppnar Svenskt Tenns julmarknad. Över hela butiken visas julklappstips, inspirerande dukningar och stämningsfulla dekorationer. Tesalongen doftar av julte och saffransbullar och blomsterkreatören Peter Ødegaard är på plats för att skapa vackra buketter. Bland nyheterna kommer en serie ljusstakar av formgivaren Jakob Solgren.

Ljusstakarna, som är gjutna i tenn, är formade som delar av grenarna från ett träd. Den barkliknande ristningen känns igen från några av tennburkarna som Jakob Solgren gjorde för Svenskt Tenn år 2011. Från början skapade Jakob ljusstakarna åt sig själv som en adventsgrupp.

– Istället för en rad med ljus kan de användas både som solitärer och som grupp – ett ensamt ljus på frukostbrickan eller många tillsammans på ett och samma bord. Gruppen kan få växa fram över tid hemma hos den som gillar att samla, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Jakob Solgren tillägger:

– Svenskt Tenn står för kvalitet och hantverksskicklighet. Det är viktigt för mig, samtidigt som jag gillar den lekfullhet som genomsyrar många av företagets produkter. Jag vill att ljusstakarna ska glädja fler än bara mig.

Ljusstakarna säljs från och med nu i Svenskt Tenns butik på Strandvägen 5 i Stockholm och på svenskttenn.se.

Priser: 650-1450 kronor. I serien ingår även en smörtax, pris 400 kronor.

• Kultur

• juldekorationer