Svenskt Tenn och Beijerinstitutet visar samspelet människa-miljö

Delar av Svenskt Tenns vinst går via en stiftelse till forskning vid Beijerinstitutet. Nu invigs två parallella utställningar – på Svenskt Tenn och på intilliggande Raoul Wallenbergs torg – som på olika sätt visualiserar forskningen om samspelet mellan människan och biosfären.

Begreppet ''biosfär'' myntades 1875 av forskaren Eduard Suess och syftar på det tunna skikt kring jordklotet som hyser biologiskt liv, det vill säga alla levande organismer i jordens alla ekosystem, människan inkluderad.

– I stort sett all mänsklig aktivitet har på ett eller annat sätt effekter på biosfären. Vi vill medverka till att sprida den kunskapen och dess betydelse för planetens och vår framtid, samtidigt som vi vill förtydliga det faktum att alla Svenskt Tenns kunder är med och bidrar till den viktiga forskningen på området, säger Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn.

I utställningen Biosfärens mönster har fyra konstnärer – Eric Ericson, Jesper Waldersten, Liselotte Watkins och Stina Wirsén – i varsin affisch tolkat Beijerinstitutets forskning om samspelet mellan människa och miljö, som Svenskt Tenns vinst bidrar till. Affischerna är tryckta på duk 50x70 cm och försedda med trälist och snöre av läder. Pris 650 kronor styck. Utställningen pågår från 15 april till 15 juni.

Fotoutställningen Speglingar på intilliggande Raoul Wallenbergs torg öppnar samma dag. Den bygger på en ny bok med samma namn, där fotografen Lars Hall visar bilder som han under 30 års tid har tagit från samma punkt på en ö i Stockholms skärgård. Bilderna presenters tillsammans med texter om människan och biosfären av professor Carl Folke. Utställningen pågår till 10 maj. Boken Speglingar finns till försäljning på Svenskt Tenn från och med nu.

• beijerinstitutet
  • kjell och märta beijers stiftelse
  • biosfärens mönster

Svenskt Tenn är ett inredningsföretag med butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse, som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design. Se vidare www.svenskttenn.se.