Svenskt Tenn tar Michael Anastassiades till Sverige

Svenskt Tenn har inlett ett samarbete med formgivaren Michael Anastassiades. Mellan den 4 februari och 31 mars visas hans utställning ’’To Be Perfectly Frank’’ i butiken på Strandvägen 5. Han har också skapat en serie möbler, lampor och accessoarer exklusivt för Svenskt Tenn.

Det är första gången som Michael Anastassiades visar sitt arbete i Sverige och Svenskt Tenn är först med att sälja hans design här. Många känner dock igen hans lampor från Ilse Crawfords inredning på Grand Hotel och Ett hem i Stockholm. Internationellt är han representerad på the Museum of Modern Art i New York och V&A i London.

Michael Anastassiades är känd för att skapa minimalistiska objekt – främst inom belysning, men även möbler och smycken – i gränslandet mellan konst och design. Han bor och arbetar i London.

– Han har ett samtida formspråk, och en stark känsla för hantverk och kvalitet som vi delar.
Han använder ofta mässing, ett material som också återfinns i många av Svenskt Tenns produkter, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

I utställningen ’’To Be Perfectly Frank’’ tar Michael Anastassiades med besökaren på en resa där man får möta några välkända Josef Frank-föremål i ny tolkning. Några av dem tas fram i en begränsad upplaga för utställningen medan andra kommer att ingå i butikens ordinarie sortiment.

• to be perfectly frank
  • michael anastassiades
  • ett hem
  • grand hotel
  • ilse crawford

Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.