Svenskt Tenn växer - Först att invigas är en utökad belysningsavdelning

Svenskt Tenn växer både som bolag och butik. Under hösten 2022 sker därför flera invigningar i butiken. Först ut är en ny, utökad belysningsavdelning som öppnar den 21 oktober. I samband med detta lanseras en kollektion lampskärmar - målade för hand av den internationella formgivaren Alvaro Picardo. Dessutom återlanseras en efterlängtad armatur, Bordslampa 2466, från arkivet – formgiven av Josef Frank.

När Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn var butiken, med tillhörande metallverkstad, belägen på Smålandsgatan, Stockholm. Tre år senare flyttade Svenskt Tenn ett antal kvarter bort till Strandvägen 5 – en adress som sedan dess är synonym med företaget. Inför hundraårsfirandet har Svenskt Tenn genomgått en omfattande ombyggnation för att skapa utrymme för ett bredare sortiment av såväl historisk- som samtida formgivning. Svenskt Tenns egenproducerade produktsortiment, som endast finns till försäljning i butiken och på webben, är en viktig del i företagets långa historia och den framgång som präglat bolaget sedan starten. Under hösten 2022 invigs den nya butiken etappvis, förs ut är Svenskt Tenns utökade belysningsavdelning som öppnar den 21 oktober.

– Vi känner en enorm stolthet över att Svenskt Tenn fortsätter växa och att vi har möjlighet att göra den här satsningen på hela butiken. Den nya belysningsavdelningen är betydligt större än tidigare vilket ger utrymme för ett bredare belysningssortiment och en större mångfald för våra kunder. Nu kan äntligen Svenskt Tenn visa vikten av belysning i olika rumsligheter fullt ut, säger Maria Veerasamy, vd Svenskt Tenn.

Inredningskonceptet för den nya avdelningen är utvecklat av Svenskt Tenn genom butikens kreativa team. Precis som i övriga delar av Svenskt Tenn presenteras armaturer och lampskärmar i kurerade sammanhang och inredda miljöer - samt med hänsyn till Estrid Ericsons inredningsfilosofi.

– När du kliver in på belysningsavdelningen så är tanken att det ska kännas självklart och samtidigt helt nytt. Det är en tidlöshet som jag tycker är typisk Svenskt Tenn: historiskt och modernt på en och samma gång, säger Karin Södergren, Head Curator, Svenskt Tenn.

En viktig del av Svenskt Tenns produktbredd ligger just i det egenproducerade belysningssortimentet. Här samsas armaturer och lampskärmar formgivna av ikonerna Josef Frank och Björn Trägårdh med internationella, samtida designers som Michael Anastassiades och Luca Nichetto. I samband med öppnandet lanserar företaget ett internationellt samarbete med formgivaren Alvaro Picardo som har skapat en kollektion handmålade lampskärmar. Dessutom nylanseras en efterfrågad armatur från Svenskt Tenns arkiv: Bordslampa 2466, formgiven av Josef Frank. Armaturen, med sin karaktäristiska skärm sydd för hand, har inte varit i produktion sedan 2006.

Svenskt Tenn är ett inredningsföretag med butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Beijerstiftelsen som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design.