Svenskt Tenn visar somriga inredningar i Josef Franks och Estrid Ericsons anda

När Svenskt Tenns inredningsarkitekter inreder offentliga miljöer och privata hem, inspireras de av den tidlösa inredningsfilosofi som Estrid Ericson och Josef Frank utvecklade redan på 1930-talet. Nu öppnar en utställning, där de visar somriga inredningar, i butiken på Strandvägen 5.

– Vår inredningsfilosofi handlar om att skapa trivsamma rum. Den är praktiskt och fördomsfri och visar hur man blandar färger, kvaliteter, träslag och minnen som ger hemmet en personlig prägel, säger
Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Svenskt Tenns inredningsarkitekter gör både små och stora inredningsuppdrag i privata hem, vilket kan omfatta allt från ett vardagsrum till hela bostaden, såväl i Sverige som utomlands. Till skillnad från vad många tror får man inte bara produkter från Svenskt Tenn. Tvärtom.

– Vi tar ofta fram specialsnickerier och använder möbler, lampor och textiler från många leverantörer, som vi blandar med utvalda föremål från Svenskt Tenn. Ingen inredning vi gör blir den andra lik, eftersom de riktar sig till olika personer, säger Katarina Abrahamsson, inredningsarkitekt på Svenskt Tenn.

Inredningen på bilderna är gjord av Svenskt Tenns inredningsarkitekter i moderna fritidshus från
husföretaget Sommarnöjen. Lätta möbler som kan flyttas ut på terrassen bidrar till att gränsen mellan inne och ute suddas ut. Väggarna är neutrala medan möbler och textilier med olika mönster adderar färg.

Utställningen visas i butiken på Strandvägen 5 mellan den 19 april och den 26 maj.

• inredningsarkitekter
  • textilier
  • inredningsuppdrag
  • sommarnöjen

Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.