Sverige firar 85 år med Josef Frank

I år är det 85 år sedan en av Sveriges mest kända formgivare kom och berikade sitt nya hemland med färgstarka mönster och tidlös interiör. För att uppmärksamma detta har Svenskt Tenn skapat en utställning som visar en blandning av nyproducerad och klassisk formgivning, samt arkivföremål, allt skapat av Josef Frank.

I december 1933 lämnade Josef och Anna Frank sitt hemland, Österrike på grund av starka antisemitiska strömningar. I januari 1934 startade Josef Frank ett livslångt samarbete med Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson.

– Vi vill genom denna hyllningsutställning visa upp Josef Franks kreativa bredd och därigenom det värde som hans formgivning bidragit till för den svenska designhistorien och för vår samtid, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig.

Höstens stora textila nyhet är Josef Franks Baranquilla som nu lanseras med svart botten. Flera nylanseringar ur arkivet görs också; Skåp 2215 är en klassisk möbel som under 2018 åter tas upp i Svenskt Tenns sortiment tillsammans med ett sideboard, en pall, en klassisk kaptensstol samt ett runt matbord.

– Estrid Ericsson ansåg att ett runt matbord med plats för 8 personer var det mest passande att servera middag vid, för där ser och hör alla middagsgäster varandra. Det generösa, runda matbordet är något som våra kunder även efterfrågat varpå bord 1020 åter ingår i vårt sortiment, säger Thommy Bindefeld.

Initiativtagare till hyllningsutställningen är Ann Wall som var företagets vd mellan 1979 och 1999. I september fyller även hon 85 år, något som Svenskt Tenn vill uppmärksamma:

– Ann Wall lade grunden till den kommersiella kulturinstitution som Svenskt Tenn är idag och initierade den affärsidé som företaget lever efter sedan dess; att föra Estrid Ericsons och Josef Franks arv vidare i modern tappning, säger Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn.

Utställningen Frank 85 kommer stå öppen mellan 20 september och 28 oktober, 2018.