Välkommen till biosfären - en utställning på Svenskt Tenn om köttkonsumtion, palmolja, plast, normer, etik och ekonomi

Koldioxidutsläpp och köttkonsumtion, etik och ekonomi: detta är några av de teman som utforskas i konstnärerna Eric Ericsons och Lars Arrhenius klimatutställning Välkommen till biosfären. Utställningen, som baseras på Beijerinstitutets forskning, öppnar på svenskt Tenn den 22 augusti 2019.

Eric Ericson och Lars Arrhenius har tidigare skapat ett flertal verk som behandlar etik, ekonomi och hållbarhet. Tillsammans med Svenskt Tenns kurator Karin Södergren har konstnärerna skapat en pedagogisk, underfundig och samtidigt djupt allvarlig utställning som beskriver läget på jorden och vad vi människor kan göra för att rädda världen. Utställningen inspireras av och gestaltar Beijerinstitutets forskningsrapporter.

”Biosfären är en två mil bred hinna där allt liv befinner sig, inklusive människan och våra samhällen”, säger Carl Folke, chef på Beijerinstitutet vid Kungliga Vetenskapsakademien. ”När jag var liten var vi 3,5 miljarder människor jämfört med dagens nära åtta miljarder invånare. Alla dessa människor och all den aktivitet vi har för oss gör att vi blivit en aktör som påverkar biosfären. Vi har lyckats bli en sådan dominerande kraft på jorden att det nu inte längre handlar om att rädda arter eller människor utan att säkerställa människan överlevnad.” Vad som är positivt, menar Carl Folke, är att miljöfrågor gått från att vara en separat del utanför samhället till att bli en egen sektor och en högt prioriterad fråga i både styrelserum och middagsbord. Just detta tar utställningen tar fasta på.

”Svenskt Tenn som ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse har under åren skänkt över 188 miljoner kronor till världsledande forskning inom bland annat medicin och sambandet mellan ekonomi och ekologi, det vi dagligdags kallar klimatfrågan. Det är otroligt viktigt att Svenskt Tenn som en kommersiell aktör tar sitt ansvar, det räcker inte att lägga det på individnivå. Eric Ericson och Lars Arrhenius har hjälpt oss att tolka dessa komplicerade samband. Genom att studera forskningsrapporterna i nära samråd med Beijerinstitutet har de skapat en utställning som både utbildar, inspirerar och tydliggör ansvaret i klimatfrågan”, säger Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn.

”Utställningen behandlar bland annat ekonomi och utsläpp, plast och konsumtion, kött och biosfär och den äger rum på Svenskt Tenn”, avslutar Eric Ericson.

För mer information kontakta:
Elin Lervik, presschef Svenskt Tenn: 0760-12 88 00, elin.lervik@svenskttenn.se
Thommy Bindefeld, marknadschef Svenskt Tenn: 08-670 16 02, thommy.bindefeld@svenskttenn.se

Om Eric Ericsson och Lars Arrhenius
Eric Ericson, född 1972, är en författare och konstnär som främst ägnat sig åt samhällets struktur och organisation. Ericson har exempelvis varit pjäsförfattare till Dramatens uppsättning Brev från Eric Ericson, dokumenterat ruinstaden Palmyra i Syrien samt skrivit böckerna Brev till samhället och Mannen i Damaskus.
Lars Arrhenius, född 1966, är konstnär. Han har bland annat studerat vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Rijksakademie i Amsterdam och finns representerad på ett flertal konstmuseer världen över, bland andra Göteborgs konstmuseum, Moderna museet, Malmö konstmuseum, Arken i Köpenhamn och Stedelijk Museum i Amsterdam. Tillsammans har Ericson och Arrhenius bland annat skapat spelen Kalas och Panama.

Om Beijerinstitutet och Carl Folke
Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi är ett internationellt ledande, tvärvetenskapligt forskningsinstitut vid Kungliga Vetenskapsakademien vars inriktning handlar om samspelet mellan människa och biosfär. Här samlar man världens främsta forskare under olika forskningsprogram. Huvudfinansiär är Kjell och Märta Beijers stiftelse.
Professor Carl Folke doktorerade 1990 i ekosystem vid Stockholms universitet där han senare blev professor i naturresurshushållning. I början av 2000-talet invaldes han i Vetenskapsakademien och sedan 2007 är Carl Folke chef för Beijerinstitutet. 2016 tilldelades han som första svensk utmärkelsen Planet and Humanity Medal, Internationella Geografiska Unionens (IGU) högsta hedersbetygelse som utdelas till individer som har gjort enastående insatser för miljöfrågorna. Bland de nio tidigare mottagarna ingår Gro Harlem Brundtland, Al Gore, Michail Gorbatjov och Nelson Mandela.