Världens största klomaskin ska öka trycket till industritekniska programmet

Mellan den 14 april och den 2 maj kommer 15-16 åringar runt om i landet att kunna styra världens största klomaskin live på sajten storklon.se. Bakom projektet står Teknikföretagen och reklambyrån Sverige AB. Med en gigantisk replika av de klomaskiner som finns på nöjesfälten vill man introducera industrin på ett lekfullt sätt och medan man har uppmärksamheten, passa på och berätta lite mer om svensk teknikindustri och industritekniska programmet. Lyckas man styra rätt, kan man bland annat hitta skidor från Extrem, elgitarr från 4sound, telefoner från Sony, spel från EASports, pingisracket från pingis.se, smink från Max Factor och konsertbiljetter från United stage.
Poängen är att ungdomarna ska få upp ögonen för hur kul det kan vara att gå Industritekniska programmet. Medan de väntar på sin tur att försöka plocka upp ett pris med klon får de lära sig lite mer om Svensk teknikindustri och Industritekniska programmet.

För lågt söktryck till det industritekniska programmet har de senaste åren skapat oro inom Svensk teknikindustri med stort behov av välutbildad arbetskraft. En bransch som för varje växer och blir mer och mer teknisk avancerad gör att det blir allt viktigare att säkerställa att kompetent arbetskraft finns. Nu vill arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen vända intresset för industriteknik genom att låta unga, redo att söka till gymnasiet, styra en gigantisk klomaskin via nätet. Till sin hjälp har Teknikföretagen tagit reklambyrån Sverige AB.

- Sverige är ett unikt land när det gäller att få fram stora och mäktiga företag. Tyvärr glömmer många bort det när man läser konkurs- och nedläggningsrubriker i tidningar och matas av asiens explosionsartade utveckling när det gäller produktion. Därför ville vi plocka fram något lite mer lekfullt och spännande ur industrin. Klomaskiner har något banalt trollbindande i sig. Ända sen jag såg min första klomaskin, under en skolresa till Ammarnäs har jag funderat över själva mekanismerna som gör klomaskinerna  facinerande.  Vi började fantisera  om att göra världens största klomaskin som man i realtid kan styra från nätet och byta ut gosedjuren mot skidor, elgittar och fylla den med priser som 15-16 åringar suktar efter. Fantasin blev verklighet när vi startade ett samarbete med Creative Technologist, Ellen Sundh berättar Marcus Holmlund på Sverige AB.

Världens största klomaskin är ett väldigt bra exempel på hur vi kan kombinera dagens tekniker, så som fjärrstyrda maskiner, realtidsdata och utbudet av elektronik uppkopplat till Internet. Ellen Sundh, Coda Collective, berättar hur klon kom till:

“Min roll i projektet är Creative Technologist och denna titel kommer verkligen till sin rätt här då det handlar om att kombinera olika tekniker på ett kreativt sätt. Programmera kretskort som kopplar upp sig till internet, sätta upp sensorer som håller koll på Storklon och med hjälp av strömsignaler kunna styra en stor travers. Allt detta som sedan levereras som en upplevelse på nätet." berättar Ellen Sundh.

Fakta om storklon:

Storklon är 10 x 7 meter stor och 5 meter hög. Klon är 1 meter i diameter och väger ca 30 kg. Storklon är byggd ett bergsrum på Lidingö. En lokal som AGA använt för att producera gyros, horisontindikatorer, vingbalkar och andra precisionsinstrument. Den och skulle även fungera som ett skyddsrum för 3000 människor. Lokalen sprängdes fram 1943 och är över 6000 kvm.