Kommunstyrelsen 7 december

Kommunstyrelsen 7 december

På dagens kommunstyrelsesammanträde yrkade Sverigedemokraterna att kommunstyrelsens upphandlingsplan skulle revideras och avslag på förslaget om att överföra budgetmedel för Öppna Malmö.

Sverigedemokraterna har i förslaget till upphandlingsplan ställt sig negativa till tidningen "Vårt Malmö", vilket vi har gjort sedan tidigare. Likaså anser vi Sverigedemokrater att de planerade värdena för tolktjänster måste minska.

Magnus Olsson (SD), oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Malmö, kommenterar:

Upphandlingarna i Malmö måste bli sparsammare. Malmös Pravda är ingenting som Malmös skattebetalare ska behöva stå för. I dessa ekonomiskt svåra tider är det inte rimligt att lägga pengar på en sådan sak. Det handlar om 2,4 miljoner kronor för en Malmöitisk propagandamaskin. Tolktjänsterna uppgår till hela 98 miljoner kronor. Vi Sverigedemokrater kan inte ställa oss bakom sådana prioriteringar. Malmöborna ska inte tvingas betala för en kommunal tidning och invånarna måste behärska det svenska språket.

Öppna Malmö, ett initiativ där bland annat den omstridda utställningen "Modest Fashion" ingick som ett evenemang, föreslås få 3 miljoner kronor.

Modest Fashion som glorifierar slöjan samtidigt som kvinnor i den muslimska världen, till exempel i Iran, kämpar och riskerar sina liv för att slippa bära slöjan. Det är inte värdigt att Malmö stad främjar utställningar som belyser slöjan i ett positivt sken.