Kommunstyrelsen 8 december

På dagens kommunstyrelse yrkade Sverigedemokraterna att återremittera ärendet angående hyresavtalet Kirsebergsgatan 39-43, Kirsebergstorg 5B, fastigheten Mjödet 11. Sverigedemokraterna ville se en konsekvensanalys av hur beslutet påverkar Augustenborg ur ett trygghetsperspektiv.

Boende i Augustenborg har klagat på att kommunen genom hyresavtalet ska förflytta narkotikamissbrukare till ett boende i Lönngården där det idag bor äldre alkoholmissbrukare. Flytten skulle riskera att öka narkotikaförsäljningen, våldet och kriminaliteten i Augustenborg.

Ärendet återremitterades inte och Sverigedemokraterna yrkade att förslaget till beslut skulle avslås. Kommunstyrelsen biföll hyresavtalet mot Sverigedemokraternas vilja.

Magnus Olsson, oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Malmö, kommenterar:

Det är inte lämpligt att placera narkotikamissbrukare så nära barnfamiljer. Detta hyresavtal och dess konsekvenser kommer göra Augustenborg otryggare. Det är precis därför styret inte ville ta fram en konsekvensanalys av sitt eget förslag. De vet precis hur narkotikaförsäljningen kommer spridas i Augustenborg på grund av detta beslut.

Sverigedemokraterna avslog också tre ärenden som berör superbussarna. Sverigedemokraterna anser att superbussarna försvårar bilismen, tar stort utrymme och är ett stort ingrepp i stadsbilden.