Kommunstyrelsen 8 februari

På dagens kommunstyrelsesammanträde yrkade Sverigedemokraterna att Malmös nya simanläggning ska anläggas på Kirseberg, ställde oss bakom försäljningen av fastigheten Eneryda 1 samt anskaffandet av Bladins skola.

Malmös nya simanläggning föreslås anläggas på Heleneholm.

Magnus Olsson (SD), oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Malmö, kommenterar:

Tanken med Malmös nya simanläggning är att den ska vara förlagd i östra Malmö. Vi ser däremot att Kirseberg är ett bättre alternativ, där vi föreslår Läge A. Kirseberg förordas även av Stadsbyggnadsnämnden. Östra Malmö är verkligen i behov av ett lyft, särskilt med tanke på att området utvecklas. Läge A möjliggör en kombinerad anläggning med ny ishall och simhall eller bibehållen befintlig ishall och ny simanläggning i nära anslutning. Att kombinera ishall och simanläggning vid en nybyggnation kan ge synergieffekter.

Försäljningen av fastigheten Eneryda 1 ger möjlighet till ett nytt polishus.

Malmö är i behov av ett nytt polishus och en förstärkt polisiär närvaro. Vi ser det som positivt att fastigheten nu kan säljas där polishuset kan uppföras som ger möjlighet till ungefär 500 nya arbetstillfällen.

Köpet av Bladins skola ger möjlighet för Malmö stad att förfoga över fastigheten.

Frågan är komplex, men vi menar att på sikt är detta en bra affär för Malmö stad. Initialt och på kort sikt blir det en ökad kostnad kopplat till renovering, men i det längre perspektivet är förhoppningen att fastigheten kommer öka i värde. Det är också viktigt att den nuvarande utbildningsverksamheten kvarstår.