Kommunstyrelsen 9 februari: Stäng ner källarmoskéerna i Malmö

Sverigedemokraternas motion om att stänga ner källarmoskéerna behandlades på dagens kommunstyrelsesammanträde. Sverigedemokraterna vill att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att i samarbete med berörda nämnder utreda hur källarmoskéer kan stängas ner genom kommunala åtgärder och i samarbete med privata aktörer. Sverigedemokraterna menar att kommunen ska verka för att källarmoskéer ska stängas ner.

Bortsett från Sverigedemokraterna var det inget annat parti som biföll motionen. Det slutliga beslutet tas i kommunfullmäktige.

Magnus Olsson (SD), Sverigedemokraternas oppositionsråd, skrev motionen i samband med att Kvällsposten den 7 december rapporterade om en källarmoské där imamen uttryckte avsky mot judar och legitimerade våld.

Magnus Olsson (SD) kommenterar:

Under en lång tid har källarmoskéer varit en radikaliserande kraft i Malmö. Sverigedemokraterna är det enda partiet som vill stänga ner dessa skolor för radikalisering och hat. Tyvärr får vi inte gehör av de andra partierna som vill låta dessa underjordiska imamer fortsätta basunera ut sitt hat.

Sverigedemokraterna yrkade även att kommunstyrelsen skulle föreslå kommunfullmäktige att avslå beviljandet av tekniska nämndens objektsgodkännande för ombyggnation av Mariedalsvägen inom linje 10, Storstadspaketet. Objektsgodkännandet omfattar åtgärder på den del av MEX-linje 10, som utgörs av Mariedalsvägen från Limhamnsvägen till John Erikssons väg.

Sverigedemokraterna har sedan tidigare motsatt sig Malmö Express buss-linjerna då utbyggnaden av dessa buss-linjer utgör ett stort ingrepp i stadsbilden samt försvårar vardagen för bilister.