MKB ska leva upp till sitt ansvar för trygghet vid och kring sina fastigheter

Hyresgästföreningens tidning Hem och Hyra, SvT lokalt och Sydsvenskan har i år (2019) rapporterat om en hyresgäst som uttryckt mycket missnöje med MKB Fastighets Aktiebolag (MKB). Under flera år har han samlat bevis mot narkotikaförsäljningen, som dagligen pågår utanför huset och inne på gården. Eftersom han anser att MKB inte tillräckligt tar sin del av ansvaret för utomhusmiljön, ansökte han hos hyresnämnden att ett föreläggande riktas mot MKB att vidta fler och bättre åtgärder än vad som hittills gjorts.

Visserligen avslogs hyresgästens ansökan den om åtgärdsföreläggande 2019-02-25, men hyresnämnden skrev i beslutet ”Att anlita vaktbolag för rondering bedömer nämnden med hänsyn till störningarna som en både möjlig och rimlig åtgärd för MKB att vidta."

I Sverigedemokraterna ser vi det som i högsta grad anmärkningsvärt att en hyresgäst ska behöva gå så långt, att han behöver vända sig till hyresnämnden för att få sin hyresvärd, som dessutom är helägd av Malmöborna, att ta ökat ansvar. Många hyresgäster hos MKB upplever dessutom en liknande problematik och att MKB är passiva.

Utan att vi fördjupar oss i juridiken och andra administrativa regler vill vi fästa uppmärksamhet på det ansvar som Malmö stad anger att fastighetsägare har för utomhusmiljön. Det är att:

• olägenhet för människa ska undanröjas, och redan sådant som medför risk för olägenhet ska förebyggas, särskilt gentemot egna hyresgäster
  • nedskräpning är olagligt och ska stävjas, och avfall hanteras på ett hälso- och miljömässigt bra sätt, avfall inte får slutomhändertas på egna fastigheten utan tillstånd eller dispens (miljöbalken, avfallsförordningen, Malmö stads avfallsföreskrifter)
  • säkerhet och framkomlighet ska främjas, fotgängare ska exempelvis kunna ta sig fram utan problem på gångbanorna (gaturenhållningslag, Malmös lokala renhållningsföreskrifter)
  • tomten ska hållas i vårdat skick (plan- och bygglag)
  • Sverigedemokraterna Malmö har därför börjat ett politiskt arbete med målet att det i Malmö stads särskilda ägardirektiv till MKB ska skrivas in preciseringar och förtydliganden om att utomhusmiljön ska göras mer trygg.

MKB måste därför skärpa sitt trygghetsskapande arbete och ta sitt ansvar som fastighetsägare kopplat till utomhusmiljön, trygghet och trivsel. Detta med stöd via inhyrning av ordningsvakter, samt se över möjligheten till en ökad uppsättning av övervakningskameror.