Otydligt svar på SD:s krav att avsluta samarbetet med omstridd Malmöimam

Kommunstyrelsen gav ett intetsägande svar på Sverigedemokraternas nämndinitiativ om att staden avslutar samarbetet med imamen Salahuddin Barakat och hans Islamakademin.
– Svaret blev att om det inkommer nya ansökningar från dem om ekonomiskt stöd så ska dessa även fortsättningsvis prövas enligt demokratikriterierna, det vill säga samma rutiner som kommunens interna utredare redan konstaterat brister, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Malmöimamen Salahuddin Barakat har vid ett flertal tillfällen uttryckt sig på ett sätt som Sverigedemokraterna finner förfärande – uttalanden som inte hör hemma i en demokrati och som är fullständigt oacceptabla av en samarbetspartner till Malmö stad.

Han har bland annat konstaterat att det i det muslimska idealsamhället är dödsstraff på att lämna islam, han har beskrivit homosexualitet som en synd, och organisationen som han grundade och representerar, Islamakademin, har i sociala medier uttalat stöd för Hamas massaker på civila judar i Israel den 7 oktober i fjol.

Mot bakgrund av detta menar Sverigedemokraterna i Malmö att det är direkt stötande att Malmö stad år efter år fortsätter samarbetet med Barakat och Islamakademin.

– De har beviljats pengar tidigare, och nu menar vi att det måste bli ett slut på detta. Malmö stad ska inte stödja islamister, helt enkelt, säger Magnus Olsson.

Kommunstyrelsens diffusa bemötande av SD Malmös nämndinitiativ gör honom fundersam.

– Malmö stads egna internkontrollplan konstaterar ju att det finns brister i kontroll och uppföljning av ideella föreningar som söker bidrag. Att övriga partier i kommunstyrelsen då agerar så här passivt är anmärkningsvärt, säger Magnus Olsson.