SD-kritik mot luddigt bemötande av anti-israeliskt Malmöinitiativ

Ett Malmöinitiativ om att Malmö stad ej ska arrangera Eurovision Song Contest med Israels deltagande fick ett blekt bemötande av kommunstyrelsen under dagens sammanträde.
– Där står ungefär att Malmöinitiativet anses besvarat med hänvisning till en tjänsteskrivelse om att det inte är Malmö stad som kan avgöra en sådan sak. Vi sverigedemokrater menar att kommunstyrelsen här skulle gett ett klart och tydligt avslag, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Beslutet om vilka länder som får vara med i Eurovision Song Contest, ESC, fattas av organisatören EBU. Med andra ord är det alltså ingen fråga för Malmö stad att avgöra, resonerar kommunstyrelsen i sin respons på Malmöinitiativet.

Sverigedemokraterna anser det vara ett utvattnat och hållningslöst bemötande av Malmöinitiativets krav på ett ESC utan israelisk medverkan. Som enda parti krävde de ett bestämt avslag på Malmöinitiativet.

– Åtminstone i detta ärende kunde majoriteten i Malmö stad för en gångs skull uppträtt värdigt i Israel-Palestina-frågan, men inte ens här mäktar de med det. I stället fortsätter de sin vana trogen att medvetet förhålla sig luddigt. Sedan har vi ju förvisso partier på vänsterkanten som inte är det minsta luddiga, partier som aldrig missar ett tillfälle att uttrycka sitt Israel-hat, säger Magnus Olsson.

I sin tjänsteskrivelse anför stadskontoret att Malmö stad utifrån sin roll som värdstad arbetar för ett säkert, välkomnande och inkluderande evenemang, och att Malmö är en stark evenemangsstad med stor erfarenhet som tillsammans med besöksnäringen kan erbjuda "en modern och hållbar infrastruktur och en förmåga att arrangera en riktig folkfest".

Dessutom beskrivs Malmö käckt som "en ung och kreativ stad med ett brett kulturliv", som dessutom är "en öppen, inkluderande, ung och global stad".

På kommunstyrelsens sammanträde beslutades samtidigt att man ska be kommunfullmäktige att tillåta att kommunstyrelsen och berörda nämnder gör negativa resultat på grund av förväntade extrakostnader för säkerhetsåtgärder som kommer att krävas på grund av motståndet mot Israels deltagande i ESC.

– Jag undrar om kommunstyret och berörda nämnder och förvaltningar egentligen förstår vilka risker ESC medför för Malmöborna och besökarna, och här pratar jag om risker och hat som piskats upp och förvärrats av partier på vänsterkanten, partier som sin vana trogen lierar sig med islamister och andra antisemiter med vilka de håller återkommande hotfulla demonstrationer i Malmö där det förekommer antisemitiska slagord. De har gett Malmö ett uselt rykte internationellt som en antisemitisk stad, säger Magnus Olsson.

Han påpekar att när Sverigedemokraterna någon gång ifrågasatt smala kultursatsningar eller sagoläsande dragqueens har responsen från övriga partier varit att politiken ska hålla armlängds avstånd till kulturen.

– Men nu kräver samma partier att det görs politik av ett musikevenemang som är tänkt att vara en folkfest. Vi tycker att det hade varit på sin plats att kommunstyrelsen sänder en tydlig signal om att Malmö stad inte ska politisera Eurovision Song Contest, men som vanligt med vänstern är det dubbla måttstockar som gäller.