SD Malmö: "Felprioritering" att sponsra Malmö Pride i spartider

Malmö stad ger i år 900 000 kronor till föreningen Malmö Pride, något som Sverigedemokraterna ställer sig kritiska till.
– Vi tycker inte att det är rimligt att Malmöbornas skattepengar går till festivaler och jippon i spartider, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Malmö stad ger varje år föreningen Malmö Pride bidrag för att genomföra Pridefestivalen i Malmö. Sedan 2016, då föreningen tog över som arrangör efter RFSL, rör det sig om nästan 12 miljoner kronor. I år får föreningen 750 000 kronor för att arrangera själva festivalen i sommar plus 150 000 kronor för ett evenemang i samband med Eurovision Song Contest i Malmö i vår.

Sverigedemokraterna är som vanligt det enda parti som motsätter sig pengarullningen.

– Det är samma här som med skattepengarna till firandena av Mellanösternhögtider som eid och noruz. Fira hur mycket ni vill, men varför ska Malmös skattebetalare stå för notan? Och det blir än mer anmärkningsvärt när Malmö stad, som exempel, samtidigt ställer in nyårsfirande på grund av pengabrist och som vanligt inte lägger ett öre på Valborg, säger Magnus Olsson.

Sammanlagt beräknar föreningen Malmö Pride att kostnaderna för evenemangen i år Eurovision Aftermath Cooldown (i samband med Eurovison Song Contest i maj), och själva den årliga Pridefestivalen 36 juli kommer att kosta drygt 1,6 miljoner kronor.

Varför Malmös skattebetalare ska stå för den största delen av denna kostnad, 900 000 kronor, är en berättigad fråga, menar Magnus Olsson, mot bakgrund av att Malmö stad samtidigt sparar in på kommunala kärnverksamheter, och inte minst mot bakgrund av Priderörelsens alla andra intäkter i form av sponsring från flera stora företag och organisationer.

– Vårt ställningstagande här handlar inte om att vi ifrågasätter sexuellt likaberättigande, utan om att skattemedel felprioriteras. Det handlar också om att vi uppfattar Priderörelsen som en politisk rörelse som exkluderar bland annat oss sverigedemokrater. Då blir det märkligt att en kommun som Malmö, där 15 procent röstar på oss, varje år går in och stöttar detta politiska evenemang med miljonbelopp.

(Eurovision Aftermath Cooldown är ett evenemang för att "avrunda" Eurovision Song Contest och Malmös värdskap.)