SD Malmö sa nej direkt till V-förslag om kommunalt skrotad anmälningsplikt

Sverigedemokraterna röstade nej direkt till Vänsterpartiets nämndinitiativ om att anmälningsplikt ej ska omfatta kommunal verksamhet.

Kommunstyrelsen har beslutat bereda Vänsterpartiets nämndinitiativ om att Malmö kommunstyre ska tillskriva regeringen om att anmälningsplikten inte ska införas i kommunal verksamhet. Vänsterpartiet vill att personer som vistas i Sverige illegalt ska ha samma rätt som svenska medborgare till exempelvis förskola, skola och socialtjänst.

SD röstade nej till nämndinitiativet direkt. Magnus Olsson, oppositionsråd SD, menar att det är principiellt avgörande för Sverigedemokraterna att Tidöavtalets intentioner respekteras.

– Anmälningsplikten är en viktig del av Tidöavtalet. Det säger sig självt att det skapas undanträngningseffekter när personer som vistas här illegalt får samma rätt till välfärden som medborgarna.

Att SD röstade nej direkt till V:s nämndinitiativ förklarar han med att inspel som detta handlar om godhetssignalering.

– De har inget med verkligheten att göra. Vi sverigedemokrater menar tvärtom att de är rent kontraproduktiva – vad de riskerar leda till är ju att skuggsamhället cementeras.