Magnus Olsson, oppositionsråd SD Malmö.

SD Malmö vill stötta kvinno- och ungdomsjour

Kommunstyrelsen ger föreningen Kvinnojouren Öresund och Ungdomsjouren Öresund 125 000 kronor i utökat bidrag för 2023. Sverigedemokraterna vill ge föreningen mer pengar än så.

Föreningen Kvinnojouren Öresund och Ungdomsjouren Öresund finansieras av bidrag från stat och kommun. Föreningen har haft det tufft ekonomiskt på sistone och tvingats avveckla sina skyddade boenden samt säga upp sju av nio anställda. Idag arbetar två personer där, en kurator och en verksamhetssamordnare, anställda på 80 procent.

Föreningen har ansökt om extra bidrag från Malmö stad på mellan 125 000 och 650 000 kronor. Kommunstyrelsen beviljar det lägsta sökta bidraget på 125 000, vilket täcker lokalhyra och att de två anställda slipper att själva städa lokalerna vilket tar tid från deras primära uppdrag.

Sverigedemokraterna föreslår att kommunen skjuter till ytterligare 200 000 kronor, vilket skulle innebära att föreningen även kan utöka nuvarande två tjänster till heltidsanställningar – på så sätt skulle de kunna hjälpa fler människor.

– Den här föreningen gör ett viktigt arbete för kvinnor och unga som utsätts för våld. Med sin särskilda kompetens ser vi att de gör skillnad på riktigt, säger Magnus Olsson, oppositionsråd SD.

Han jämför med Internationella kvinnoföreningen i Malmö, vars syfte ska vara att samhällsinkludera utrikesfödda kvinnor.

– Kommunstyrelsen beviljar vid samma tillfälle denna enligt oss vänsterpolitiserade verksamhet hela 500 000 kronor i bidrag för 2023, och vad gäller denna förening kan åtminstone inte vi sverigedemokrater se att de når några positiva resultat.

Sverigedemokraterna Malmö har idag 15 procent av rösterna i Malmö och 10 platser i kommunfullmäktige. Kommunalråd Magnus Olsson är gruppledare för kommunfullmäktigegruppen. Vi bedriver en socialkonservativ och Sverigevänlig politik i Malmö stad.

Magnus Olsson

Oppositionsråd Sverigedemokraterna Malmö +46 709 13 07 99