SD-nej till fortsatt MEX-utbyggnad: "Annat vore inkonsekvent av oss"

Sverigedemokraterna reserverar sig mot kommunstyrelsens beslut att lägga 74 miljoner kronor på att anpassa Malmö centralstation för stadens nya MEX-linjer.

Det rör sig om det utbyggda linjenätet för de 24 meter långa superbussarna – samtliga fem MEX-linjer passerar området på och kring Malmö C.

Sverigedemokraterna har redan från början varit emot jättesatsningen på de nya MEX-linjerna, och väljer därför att reservera sig även mot denna del av utbyggnaden.

– Just vad gäller Malmö centralstation så innebär denna ombyggnation att det blir ännu svårare för bilister komma till, och vissa av de nya hållplatslägena kommer att hamna en bra bit från centralstationen vilket kan göra det bekymmersamt för resenärer som ska ta tåget, säger Magnus Olsson, oppositionsråd SD.

Kommunstyrelsen beviljar även 218 miljoner kronor till byggandet av MEX-linje 10 delsträcka Hyllie. Det rör sig om en sträcka från Bollspelsvägen söder ut till Svågertorp.

– Även här blir det märkligt om vi plötsligt säger ja. Vi säger nej, annat vore inkonsekvent av oss. Som sagt, vi har redan från början varit emot Storstadspaketet med den förtätning och det trafikkaos det medför. Därför reserverar vi oss även mot pengaflödet till denna delsträcka för superbussarna, säger Magnus Olsson.

De båda ärendena ska upp i kommunfullmäktige den 21 juni.