SD-nej till satsning på ökat valdeltagande – "Demokratiskt tveksamt"

Kommunstyret i Malmö har beslutat att satsa sammanlagt 5 miljoner kronor på en kampanj för ökat valdeltagande. Sverigedemokraterna yrkade avslag på beslutet.
– Tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Att Malmö är en segregerad stad märks även på valdeltagandet – i vissa områden där arbetslösheten är hög och majoriteten av invånarna har utländsk bakgrund röstade endast 40–50 procent av de röstberättigade vid senaste riksdagsvalet i fjol.

EU-valet lockar än färre röstande – i valdistrikten i Malmö med lägst valdeltagande handlade det vid senaste EU-valet 2019 om som lägst mellan 16 och 20 procent. Trenden är sammantaget negativ allt färre i dessa områden bryr sig uppenbarligen om valen.

För att stärka engagemanget för demokrati och samhälle hos boende i dessa områden ska stadskontorets kommunikationsavdelning under året kampanja för ökat valdeltagande, och fokuset kommer närmast att ligga på EU-valet i juni. Kommunstyrelsen har idag beslutat att i ett första skede satsa 2,5 miljoner kronor för att finansiera detta arbete, och i ett senare skede ytterligare 2,5 miljoner kronor.

Sverigedemokraterna ser det som problematiskt att kampanjen bygger på samma koncept som använts tidigare, där personer och verksamheter, även religiösa, medverkar som inspiratörer.

– Vi oroas över kopplingen dessa så kallade förebilder och verksamheter har till religion, ideologi och en politisk agenda. Vi menar att kampanjer som denna skapar ett narrativ som främst gynnar partier på vänsterkanten, säger Magnus Olsson (SD).

Dessutom är det, menar Magnus Olsson, märkligt att en kommun tar på sig uppgiften att väcka politiskt engagemang hos befolkningen, inte minst i detta fall när Malmö stad är så starkt förknippad med det socialdemokratiska styret.

– Att driva politiska frågor och väcka människors intresse för dessa är något som de politiska partierna ska göra, inte en kommun.