SD vill se fler konkreta förslag på åtgärder efter Tillväxtkommissionens slutrapport

SD:s förslag om att ge kommunens verksamheter fler konkreta uppdrag utifrån Tillväxtkommissionens slutrapport avslogs av kommunstyrelsen.
– Som det är nu blir det luddigt, vi får ingen koll på om, eller vilka, förslag som till slut implementeras, säger Magnus Olssson (SD).

I oktober 2020 tillsatte kommunstyrelsen en tillväxtkommission för ett ”inkluderande och hållbart” Malmö. Drygt två och ett halvt år senare, i maj 2023, lämnade Tillväxtkommissionen sin slutrapport. Efter en remissrunda till stadens nämnder och helägda bolag fattade kommunstyrelsen i dag beslut om stadens vidare arbete utifrån denna slutrapport.

SD menar att många av Tillväxtkommissionens 54 förslag är bra, men att kommunstyrelsens beslut om hur nämnder och bolag ska arbeta vidare utifrån slutrapporten blir luddigt.

– Där står bland annat att stadens nämnder och bolag uppmanas att beakta relevanta delar av Tillväxtkommissionens slutrapport. Det blir fluffigt. Vi vill ha med fler konkreta förslag från Tillväxtkommissionen för att försäkra oss om att Tillväxtkommissionens arbete inte bara slutar med en massa prat utan verkstad, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

SD lade fram 16 tilläggsyrkanden (se bilaga) utifrån slutrapporten, som till exempel en extern utredning av SFI för att säkerställa att utbildningen inte har några kvalitetsbrister, stärkt fokus på praktikplatser för gymnasieelever och förbättrad samverkan över förvaltningsgränserna då många viktiga frågor spänner över flera nämnders och förvaltningars uppdrag.

– Tillväxtkommissionens slutsatser om hur vi kan arbeta för ökad tillväxt i Malmö stad är för viktiga för att de ska riskera att rinna ut i sanden. Det är väldigt viktiga förslag som omfattar områden som näringsliv, arbetsmarknad, utbildning, den kommunala verksamheten, allt med syfte att göra Malmö till en bättre stad, få fler Malmöbor i sysselsättning och ge alla människor som bor här förbättrade levnadsvillkor, säger Magnus Olsson.

SD reserverade sig mot kommunstyrelsens beslut att inte anta SD:s tilläggsyrkanden, men frågan är inte helt avgjord då den ska upp i kommunfullmäktige 23 maj.