Anders Pripp är gruppledare för SD i tekniska nämnden.

SD vill utreda möjlighet att belysa motionsspår vid kalkbrottet

Motionsspåret längs kalkbrottet i Limhamn är populärt, men hade kunnat utnyttjats mer om där fanns belysning några timmar kvällstid. För att minska skaderisk och öka känslan av trygghet föreslår därför SD tekniska nämnden att se över möjligheten till belysning.

Kalkbrottets motionsspår i Limhamn är en drygt 4 kilometer lång grusslinga som helt saknar belysning. Motionsspåret är det bra och nära alternativet för dem som önskar promenera och motionera i avskildhet från både bilar och cyklister.

– Avsaknaden av belysning är stor – i dagsläget nyttjas motionsspåret nästan endast under dagtid då det är svårt och otryggt att navigera sig runt där efter skymningen. Därför vill vi att det utreds huruvida belysning längs slingan är möjlig, säger Anders Pripp, gruppledare för SD i tekniska nämnden.

Utredningen bör göras i samförstånd med Länsstyrelsen Skåne för att inte riskera att överträda de särskilda bestämmelserna gällande belysning som riskerar att skada djurlivet.

Anders Pripp

Gruppledare TN Sverigedemokraterna Malmö