Michael Hård af Segerstad är gruppledare för Sverigedemokraterna i Malmö kulturnämnd.

Studieförbunden fick för mycket bidrag men överskottet reserveras åt dem – SD enda parti som säger nej

Drygt 19 miljoner skattekronor. Så mycket sammanlagt fick de tio studieförbunden i Malmö i fjol från kulturnämnden. Men då det visat sig att studieförbunden har mindre verksamhet än de fått pengar för kanske de flesta trodde att nämnden skulle dra ned på den utgiftsposten. Men icke. Och återigen är SD det enda parti som motsätter sig slöseriet.

Då studieförbunden har mindre verksamhet än de uppgett betalar kulturnämnden nu ut drygt 14 miljoner kronor till dem i stället för som tidigare 19 046 000 skattekronor.

Men mellanskillnaden på 4 761 500 kronor ligger kvar och reserveras för samma studieförbund och andra "kulturaktörer" som i sina ansökningar kan finna på nya anledningar för att få ta del av den kakan.

Kulturförvaltningen skriver: "Mot bakgrund av studieförbundens utmaningar med minskat deltagande, bland annat inom den kulturinriktade verksamheten, föreslår kulturförvaltningen att det reserverade anslaget används för att långsiktigt främja förnyelse och utveckling av folkbildande kulturverksamhet i Malmö. Kulturförvaltningen föreslår en riktad utlysning av sökbara stöd under hösten 2023, öppen både för studieförbunden och för kulturaktörer i Malmö, främst inom idéburen sektor (ideella föreningar, stiftelser m fl)."

Vad "förnyelse och utveckling av folkbildande kulturverksamhet" kan innebära framgår förvisso inte.

– Diffust, säger Michael Hård af Segerstad, gruppledare för SD i kulturnämnden.

Han kan dock konstatera att Malmöborna lever i spartider.

– Det sparas in på till exempel skolan. Då är det viktigt att vi kommunpolitiker visar Malmöborna att vi håller igen på det som inte hör till det absolut nödvändigaste. Här pratar vi om nästan fem miljoner skattekronor och det är mycket pengar.

Av de tio studieförbunden i Malmö får, för att ta ett exempel, det vänstervridna ABF, Arbetarnas Bildningsförbund, mest i kommunalt bidrag. I fjol var det 4 645 554 kronor.

När sverigedemokrater ifrågasätter slöseriet får de som regel höra från sina politiska motståndare att varje skattekrona är öronmärkt – som att det beror på en naturlag och inte på politiska beslut. Skattemedel kan, med deras resonemang, inte gå till andra ändamål än de ändamål som de själva har budgeterat dem för.

Men alla skattekronor kommer givetvis från samma påse, det vill säga från arbetande Malmöbor. Hur de används bestäms av politikerna.

SD var det enda parti i kulturnämnden som motsatte sig beslutet om att reservera 25 procent av anslaget till studieförbunden.

– Vi vet ju att drygt 14 miljoner räcker till kommunens del av bidragen till studieförbunden. De här fem miljonerna som nu reserverats hade kunnat göra mer nytta på annat håll, säger Michael Hård af Segerstad.

Michael Hård af Segerstad

Gruppledare KN & FSKN Sverigedemokraterna Malmö