Initiativärenden: Teckenspråkstolkar och statligt ansvar

Initiativärenden: Teckenspråkstolkar och statligt ansvar

Sverigedemokraterna i Region Skåne lämnade i juni in två initiativärenden. Det ena initiativet syftade till att förbättra tillgängligheten till tolk för döva och dövblinda och i deras kontakt med sjukvården i Skåne.

I det andra initiativärende föreslog vi att regeringen ska tillskrivas med en uppmaning om att staten ska ta över kostnaderna för den rättspsykiatriska vården.

Glädjande har nu psykiatri- habilitering och hjälpmedelsnämnden bifallit båda dessa initiativärenden.

Gruppledare i nämnden, Anneli Eskilandersson, kommenterar:

- Det är oerhört glädjande att nämnden valde att bifalla våra initiativ. Det är ett steg i rätt riktning där målet är att ha fler teckenspråkstolkar då alla medborgare har rätt till en god och tillgänglig sjukvård. Därför krävs också satsningar på nya utbildningsplatser.

- Vi är det enda parti som länge arbetat för att rättspsykiatrin ska vara statligt finansierad. Vi tycker att det är fullt rimligt att staten tar kostnaden för rättspsykiatrin då det handlar om dömda personer där staten hade tagit kostnaden om de istället hade dömts till fängelse. Kostnaderna har också skenat iväg de sista åren och Skåne är mer belastat än övriga landet.

Anneli Eskilandersson
Gruppledare Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden.
anneli.eskilandersson@sd.se