Anneli Eskilandersson, ledamot Folktandvårdens styrelse

Nu ska folktandvården finnas i alla skånska kommuner!

Folktandvården Skåne ska ha en god tillgänglighet i Skåne – något som tyvärr inte riktigt har varit fallet sedan folktandvårdskliniken i Örkelljunga stängdes för ett antal år sedan.

När folktandvården i Örkelljunga stängdes fanns löften om att äldre och elever i Örkelljunga inte skulle drabbas och att mobila enheter skulle klara av att tillhandahålla en likvärdig service. Så här i efterhand kan vi konstatera att några mobila enheter aldrig förekommit och att tillgängligheten för både äldre och elever har försämrats kraftigt. En vanlig elev i Örkelljunga som behöver besöka tandläkaren tappar i princip hela den skoldagen, vilket kan jämföras med hur det fungerade tidigare, när tandläkarbesöket kunde avklaras på en timmes frånvaro.

Sverigedemokraterna lämnade därför in en motion om att göra ett tillägg i Folktandvårdens ägardirektiv. Vi vill att det med tydlighet ska stå att alla skånska kommuner ska ha en folktandvårdsklinik. Med stor glädje kan vi konstatera att en tillgänglig tandvård är viktig för de flesta skånska partier, vilket gjorde att vår motion i tisdags bifölls under Regionfullmäktige.

Anneli Eskilandersson, ledamot i Folktandvårdens styrelse, kommenterar:

- Det är väldigt positivt, inte bara för Örkelljungaborna utan för alla skåningar, att Folktandvården nu får ett tydligt uppdrag kring var de ska finnas. Det finns en ojämlikhet i var klinikerna är placerade idag, där vissa områden har en väldigt hög geografisk tillgänglighet medan andra områden har låg geografisk tillgänglighet. Att tillse att varje kommun får en folktandvårdsklinik är ett steg på vägen mot en bättre tandhälsa för alla.

Anneli Eskilandersson, ledamot Folktndvårdens styrelse.

anneli.eskilandersson@sd.se