SD vill att ambulanssjukvårdens resurser används på rätt sätt.

SD vill att ambulanssjukvårdens resurser används på rätt sätt.

Sverigedemokraterna föreslår i en motion till regionfullmäktige att Region Skåne arbetar fram en lösning som inte tar ambulanssjukvårdens resurser i anspråk vid behov av bärhjälp vid sjukresor.

Skånetrafikens serviceresor har ansvaret för att transportera hem färdigbehandlade patienter från sjukhuset. Om de inte kan slutföra uppdraget kan de kontakta Region Skånes larmcentral/SOS Alarm för att få assistans, vilket då oftast sker genom att ambulanssjukvårdens resurser används. Det regleras i det så kallade direktiv 65, uppdrag utan specifikt vårdbehov.

I Skåne kan ambulans tillkallas för att hjälpa patienter att komma hem från sjukhuset. Det gäller framförallt de som bor mer än tre trappor upp eller väger mer än 150 kilo.

Fackliga företrädare menar att dessa uppdrag innebär risk för skada för såväl personal som patient. Bland annat pekas transport av tunga patienter ut som särskilt vanliga och riskfyllda. De lyfter även risken att akuta uppdrag får vänta när ambulanser är upptagna med transportuppdrag.

Niclas Nilsson, regionråd och gruppledare, kommenterar:

-Vi måste säkerställa att rätt kompetens finns på rätt plats vid rätt tid. Vi måste även säkerställa att det finns ambulanser att tillgå vid akuta skeden då de lägre prioriterade utryckningarna tar en stor del av resurserna idag.

Motionen i sin helhet kan läsas i bilaga.

Marlen Ottesen, regionråd

marlen.ottesen@skane.se